Båatsoe

Prioriteringer i 2024

  • Investeringer som bidrar til betydelig grad av nyskaping og utvikling av reindriften.
  • Prosjekter og tiltak som styrker tradisjonell kunnskap i familiebasert reindrift.
  • Tiltak og prosjekter som bidrar til dokumentasjon av rein drept av rovvilt. 
  • Tiltak med mål om å lære/lære bort tradisjonell kunnskap. 
  • Tiltak som bidrar til økt interesse, innsats og effektivisering av lisens- og kvotejakt på rovdyr. 
  • Krisetiltak i reindrift ved ekstraordinære forhold. -Investeringer, tiltak og prosjekter som bidrar til dokumentering av rein tatt til rovvilt.

Søknadsfrist

  • Åpen søknadsfrist frem til 01.11.2024 kl. 16.00.
  • Søknadene blir behandlet forløpende og innen tre måneder etter innsendt søknad. 

Søkere må logge inn via ID-porten.

Søknadsskjema (krever innlogging)

Regelverket for denne ordningen

1 Mål og prioriteringer for tilskuddsordningen

1.1 Mål for tilskuddsordningen

  • Sikre og styrke tradisjonell familiebasert reindrift, samt øke inntjening og senke tapstall til rovvilt. 

1.2 Prioriteringer

  • Investeringer som bidrar til betydelig grad av nyskaping og utvikling av reindriften. 
  • Prosjekter og tiltak som styrker tradisjonell kunnskap i familiebasert reindrift. 
  • Tiltak og prosjekter som bidrar til dokumentasjon av rein drept av rovvilt. 
  • Tiltak med mål om å lære/lære bort tradisjonell kunnskap. 
  • Tiltak som bidrar til økt interesse, innsats og effektivisering av lisens- og kvotejakt på rovdyr. 
  • Krisetiltak i reindrift ved ekstraordinære forhold. 
  • Investeringer, tiltak og prosjekter som bidrar til dokumentering av rein tatt til rovvilt. 

1.3 Kriterier for måloppnåelse

  • Styrke reindriften som familiebasert næring og øke verdiskapingen. 
  • Økt dokumentasjon av reindriftas tradisjonskunnskaper og/eller dokumentasjon av reindriftas rolle som språk- og kulturbærer. 
  • Styrke dokumentasjonen av rein drept av fredet rovvilt 
  • Økt antall prosjekter som har vært gjennomført med mål om å lære/lære bort tradisjonell kunnskap/reindriftskunnskap. 
  • Tiltak som styrker den tradisjonelle reindriften i møte med klimaendringer og ekstremvær. 
  • Tiltak som bidrar til økt kunnskap om og forståelse for og av den tradisjonelle familiebaserte reindriftsnæringen. 

2 Søknadens form og innhold

2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke

  • Foretak og institusjoner som ønsker å igangsette samarbeidsprosjekter knyttet til prioriteringene der flere aktører fra reindriftsnæringen deltar. 
  • Reinbeitedistrikter/siidaer og reineiere med eget reinmerke kan søke om tilskudd. 
  • Siidaandelshavere eller reineiere med hovedinntekt fra reindriften. 
  • Organisasjoner og institusjoner med tilknytning til reindriften. 
  • Foretak, institusjoner og organisasjoner som mottar tilskudd må være registrert i Enhetsregisteret i Norge. 

2.2 Søknadsfrist

  • Sametingsrådet fastsetter søknadsfrist. 

2.3 Krav til søknaden

  • Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
  • Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å kunne søke vil bli avvist.
  • Søknaden skal være innenfor Sametingets prioriteringer for tilskuddsordningen.
  • Fullstendig kostnadsoverslag og finansieringsplan for prosjektet/tiltaket, inklusiv annen offentlig finansiering.
  • Kostnadene i kostnadsoversikten må dokumenteres med pristilbud
  • Prosjektbeskrivelse som omtaler prosjektets mål, faglig innhold, målgruppe, framdriftsplaner og planlagt ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket.
  • Søknaden skal inneholde en beskrivelse av hvordan bærekraft / birgejupmi er ivaretatt i prosjektet.
  • Den som signerer søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
  • Søknaden må være innsendt i Sametingets tilskuddsportal før prosjektet/tiltaket er påbegynt.
  • Søker plikter å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.

3 Søknadsbehandling

3.1 Søknadsbehandling

  • Søknader vurderes ut fra bærekraft, samt ut fra økonomiske, markedsmessige, tekniske, samfunnsmessige, etiske, faglige og andre relevante hensyn. Sametinget vektlegger særlig likestillings- og mangfoldsperspektiv ved saksbehandling.
  • Sametinget vil innhente kredittopplysninger om søkeren.
  • Manglende rapporteringer og forsinkelser av ferdigstillelse i tidligere tilskuddssaker vil bli vektlagt.
  • Behandlingstid:
    • Tilskuddsordninger med åpen søknadsfrist blir behandlet fortløpende og innen tre måneder etter innsendt søknad.
  • Sametinget kan ved behov spørre etter mer dokumentasjon.
  • Det gis ikke tilskudd til forskningsrelatert arbeid. 
  • Det gis ikke tilskudd til innkjøp av driftsrelatert utstyr.
  • Omfanget av eget arbeid skal vurderes på søkertidspunktet og beskrives i søknaden. Ved eget arbeid stilles det krav om underskrevne timeliste og fastsatt timesats.
  • Sametinget tar forbehold om at søknadssum og omfang av prosjekt kan justeres som del av vurderingen av totalrammen for tilskuddsmidler.

3.2 Vedtak og aksept

  • Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel. 
  • Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen. 

3.3 Vilkår for tilskuddsmottaker

  • Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket. 
  • Samme prosjekt/tiltak kan ikke motta tilskudd over flere av Sametingets tilskuddsordninger. 
  • Prosjekt/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål. 

3.4 Frist for ferdigstillelse

  • Frist for ferdigstillelse er på 1 år etter tilskuddsbrevet er sendt. 
  • Tilskuddsmottaker kan søke om utsatt frist for ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket dersom særlige grunner foreligger, inntil 2 år. Søknad skal begrunnes. 

3.5 Endringer i forutsetninger for tilskuddet

  • Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan vil alltid regnes som en vesentlig endring. 

3.6 Utbetalingsvilkår

  • Tilskuddet utbetales med 50 % etter anmodning når prosjektet/tiltaket starter, og 50 % når prosjektet er avsluttet og regnskap og rapport er godkjent av Sametinget. 
  • Dersom søker tidligere har fått innvilget tilskudd fra Sametinget og vilkårene for tilskudd er misligholdt, vil det kunne medføre stans i utbetalinger inntil misligholdet er opphørt. 

4 Beregningsregler, definisjoner og EØS- reglement

4.1 Beregningsregler

  • Sametinget kan bidra med tilskudd inntil 45 % av godkjent kostnadsoverslag og maksimalt kr 500 000. 
  • Nedre grense for tilskudd til prosjekter eller tiltak er kr 30 000. 
  • Samlet offentlig tilskudd til investeringer kan ikke overstige 50 % av prosjektets/tiltakets regnskapsførte kostnader. For utviklingsprosjekter kan høyere andel godkjennes. 
  • Sametinget deltar ikke i finansiering av prosjekter som har et kostnadsoverslag over kr 8 000 000. 
  • Eget arbeid og egen lønn kan ikke overstige 20 % av godkjente prosjektkostnader. Sametinget legger til grunn en timepris på inntil kr. 350 for eget arbeid og egen lønn. Det stilles krav til underskrevne timelister. Omfanget av eget arbeid skal vurderes på søkertidspunktet og beskrives i søknaden. Sametinget vurderer eget arbeid individuelt i hver søknad, dette gjelder også krav til egenkapital. 
  • Det ytes ikke tilskudd til grunnlagsinvesteringer, kjøretøy, båt, jordbruksredskaper, leie av eget utstyr, varekostnader, vedlikehold, driftsbetingede kostnader, dyr, sosiale kostnader, tiltak som virker konkurransevridende, utleiebygg, lagerbygg og redskapshus, kjøp av eiendommer, leasing, rene utskiftinger, brukte maskiner og utstyr, lønnskostnader, grunnutdanning og til tiltak som finansieres over offentlige budsjettposter. 
  • Det kan gjøres unntak for lønnskostnader ved gjennomføring av prosjekter under prioriteringen «Prosjekter og tiltak med mål om å lære/lære bort tradisjonell kunnskap». 

4.2 Definisjoner

  • Med driftsbetingede kostnader menes: regnskaps- og revisjonshonorar, rentekostnader, gebyrer, andre finanskostnader, skatter og avgifter, strøm, kostnader til lokaler, forsikringer,  pensjonskostnader, sosiale kostnader, andre personalkostnader, styrehonorar, kostnader til styre, bedriftsforsamlings- og generalforsamlingsmøter, avskrivinger og nedskrivinger.
  • Med sosiale kostnader menes: Personalgaver, kurs for arbeidstakere, fri kantine og andre lignende goder. 
  • Med kjøretøy menes: Kjøretøy i henhold til kapittel 2 i FOR-1994-10-04-918 Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften). 

4.3 EØS-regler

  • Sametingets tilskuddsordninger må ligge innenfor rammene av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Sametinget er, på lik linje med andre deler av stats-, kommunal- og fylkesforvaltningen, bundet av de bestemmelser EØS-avtalen har nedfelt om adgangen til å tildele offentlig støtte. 
  • Tilskuddet kan i enkelte tilfeller tildeles i henhold til EØS – avtalens regler om bagatellmessig støtte. Reglene om bagatellmessig støtte følger av forskrift av 14. november 2008 nr 1213. Ifølge disse reglene kan tilskuddsmottaker ikke motta bagatellmessig støtte på mer enn til sammen 200 000 Euro over et tidsrom på 3 regnskapsår.
  • Før tilskuddet kan utbetales, må tilskuddsmottaker bekrefte overfor Sametinget at det ikke er mottatt bagatellmessig støtte fra andre kilder i utbetalingsåret eller de to foregående årene som sammen med støtte fra Sametinget i gjennomsnitt overstiger NOK 680 000. Ved eventuelle nye søknader om offentlig støtte (uansett støttekilde), har støttemottaker plikt til å opplyse om denne støtten. Opplysningsplikten gjelder i 3 regnskapsår fra tilbudstidspunktet.
  • Dersom tilskuddet ikke er gitt i overensstemmelse med reglene eller mottaker ikke bruker tilskuddet til det formål tilskuddet er gitt til, kan ESA kan pålegge Sametinget å kreve tilskudd tilbake fra mottaker.

5 Rapportering

5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse

  • Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene. All rapportering skal gjøres gjennom Sametingets tilskuddsportal. Rapporten skal vise resultater sett i sammenheng med prosjektets målsetting og tiltak samt hvilke prioriteringer tiltaket hører under. 
    • Rapporten skal angi måloppnåelsene for prosjektet opp mot tilskuddets mål.
    • Styrke reindriften som familiebasert næring og øke verdiskapingen.
    • Økt dokumentasjon av reindriftas tradisjonskunnskaper.
    • Økt antall investeringer som har bidratt til nyskaping og utvikling blant reindriftsutøvere.
    • Styrke dokumentasjonen av rein drept av fredet rovvilt.
    • Økt antall prosjekter som har vært gjennomført med mål om å lære/lære bort tradisjonell kunnskap.

5.2 Rapportering regnskap

  • Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene gjennom Sametingets tilskuddsportal. 
  • Regnskapet for bruken av midlene skal vise alle kostnader og inntekter. Dette inkluderer andre eventuelle tilskudd og inntekter til prosjektet/tiltaket. I regnskapet skal det kun tas med kostnader og inntekter som er direkte knyttet til gjennomføring av prosjektet/tiltaket. 
  • Der det foreligger godkjent kostnadsoverslag, skal regnskapet skal være satt opp slik at det er sammenlignbart med kostnadsoverslaget. Ved vesentlige avvik mellom det godkjente kostnadsoverslaget og regnskapet så skal det kommenteres. 
    • Dersom de endelige kostnadene i regnskapet til prosjektet/tiltaket er mindre enn godkjent kostnadsoverslag i vedtaket, vil Sametinget avkorte tilskuddet tilsvarende.
  • Regnskap over bruken av midlene bekreftes på følgende måte: 
    • Tilskudd inntil kr 50 000 kan bekreftes med godkjent faktura og bankbekreftelse på at den er betalt.
    • Tilskudd over kr 50 000 bekreftes på følgende måte: Av statsautorisert regnskapsfører eller statsautorisert revisor.
  • Krav om revisjon gjelder ikke virksomheter som revideres av kommunerevisjonen og Riksrevisjonen. 
  • For tilskuddsmottaker som er registrert i merverdiavgiftsregisteret skal regnskapet vise kostnader og inntekter eksklusive merverdiavgift. Dette gjelder ikke de som er fritatt eller unntatt fra beregning av merverdiavgift. 
  • Ved rapportering på eget arbeid kreves det underskrevne timelister. Disse timelistene fylles ut i Sametingets tilskuddsportal. 

5.3 Oppfølgning og evaluering

  • Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene. 
  • Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering. 

5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd

  • Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget. 
  • Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd. 
  • Sametinget vil trekke tilbake tilsagn om tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom: 
    • Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten.
    • Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
    • Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tilskuddsbrevet.
    • Det er begjært oppløsning/oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
    • Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til.
  • Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m. 

Dov leah gyhtjelassh?

Jørn Gunnar Olsen
Govlehtallije Dåarjoe båatsose jïh Dåarjoe kombinasjovne- jïh miehtjiejieliemidie
Epost
Telefon +47 78 48 42 72