
Internationale Grüne Woche (IGW) i Berlin samlet verdens blikk på lokal mat og reiseliv, og Nord-Norge og Sápmi var sterke representanter. Hele 34 bedrifter fra Nordland, Troms, Finnmark og Svalbard delte smaker, historier og opplevelser med rundt 400 000 besøkende.
– Det var fantastisk å se hvordan samiske og nordnorske aktører fanget oppmerksomheten. Etterspørselen er stor, og mulighetene for videre vekst er enda større, sier sametingsråd Elisabeth Erke, som deltok på messen.
Sametinget har bidratt til finansiering av delegasjonen og arrangerte en lavvu-samtale hvor bedriftene fra Nord-Norge delte erfaringer og diskuterte hvordan samiske og nordnorske produkter kan hevde seg i et globalt marked.
– Slike møteplasser er avgjørende for å bygge nettverk på tvers av både geografiske grenser og ulike næringer, sier Erke. – Mat og reiseliv henger tett sammen, og historien rundt maten som serveres og kulturen man viser fram gir et unikt tilbud som det er viktig at vi tar vare på og utvikler på en fornuftig måte.
Mål om mer lokal mat og drikke

Under messen presenterte landbruks- og matminister Geir Pollestad regjeringens «Oppskrift for mer lokal mat og drikke», med mål om å doble omsetningen til 25 milliarder kroner innen 2035.
– Samiske næringer må være en del av denne veksten. Hele verdikjeden, fra reindrift til jordbruk, har et stort potensial. Samspillet mellom mat, kultur og reiseliv gir oss en konkurransefordel for fremtiden, avslutter Erke.