Fagfornyelsen

Alle læreplanene i grunnskolen og videregående opplæring er fornyet og tatt  i bruk fra skolestart i 2020.

Innholdet i fagene er nytt. Skolen tilbyr de samme fagene som tidligere. Unntakene gjelder i yrkesfag, der noen av utdanningsprogrammene blir nye og noen fag slås sammen. 

Læreplanene som er fornyet i Kunnskapsløftet 20 samiske ( LK20S) er:

  • læreplanene for samiskfagene
  • de samiske parallelle likeverdige fagene i grunnskolen og de gjennomgående samiske parallelle likeverdige fagene i videregående opplæring,
  • de særskilte samiske fagene i studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogrammene

Fagfornyelsen har vært en åpen prosess. Via innspillsrunder og høringsrunder har alle har hatt anledning til å komme med innspill til både Overordnet del- verdier og prinsipper for grunnopplæringen og til læreplanene for fagene. 

Evaluering ( utdrag fra utdanningsdirektoratets nettside)

Alle skolene tok i bruk nye læreplaner fra høsten 2020. Parallelt med innføringen gjennomfører vi en evaluering av arbeidet med å utvikle læreplanene og hvordan de vil virke i skolen. Evalueringen vil gå over fem år.

Evalueringen skal både kunne brukes til å justere fagfornyelsen underveis, og som grunnlag for fremtidig politikkutforming. Den skal være nyttig for sentrale myndigheter, forvaltning, skoleeiere, skoler, lærere og andre sentrale aktører.

Forskningsprosjektet tar for seg hvordan læreplanverket fremstilles i et urfolksperspektiv gjennom samisk språk, kultur og samfunnsliv og hvordan den samiske læreplanen forstås i den samiske skolen.

Forskningsprosjektet er delt inn i tre deler og skal studere:

  • Læreplanreformen i et urfolksperspektiv, fagfornyelsens intensjoner og prosess mot implementering
  • Samisk som urfolksspråk, fagfornyelsen forståelse av opplæring i og på samisk
  • Læreprofesjonen og den operasjonaliserte læreplanen

Prosjektet ledes av førsteamanuensis Hege Merete Somby.