Gratis samiskspråklige barnehager, utviklingsmidler

Prioriteringer i 2024

  • Utviklingstiltak fastsatt i avtale med Sametinget
  • Veiledningstiltak fastsatt i avtale med Sametinget

Søknadsfrist

  • 15.11.24 kl. 16:00.

Søkere må logge inn via ID-porten.

Søknadsskjema (krever innlogging)

Regelverket for denne ordningen

1 Mål og prioriteringer for tilskuddsordningen

1.1 Mål for tilskuddsordningen

  • Samiske barn får opplæring i henhold til sterke språkmodeller.

1.2 Prioriteringer

  • Utviklingstiltak fastsatt i avtale med Sametinget
  • Veiledningstiltak fastsatt i avtale med Sametinget

1.3 Kriterier for måloppnåelse

  • Grad av samiskspråklighet i barnehagen.
  • Samiskspråklige ansatte i grunnbemanningen.

2 Søknadens form og innhold

2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke

  • Vedtektsfestede samiskspråklige barnehager og avdelinger utenfor regjeringens tiltakssone som har inngått utviklingsavtale med Sametinget.

2.2 Søknadsfrister

  • Sametingsrådet fastsetter søknadsfrist for utviklingsmidler.
  • Søknader sendt etter søknadsfrist realitetsbehandles ikke.

2.3 Krav til søknaden

  • Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
  • Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å kunne søke vil bli avvist.
  • Søknaden skal være innenfor Sametingets prioriteringer for tilskuddsordningen.
  • Dokumentasjon på antall barn og beregningsgrunnlag for foreldrebetaling skal legges ved søknaden.
  • Den som signerer søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
  • Søker plikter å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.

3 Søknadsbehandling

3.1 Søknadsbehandling

  • Søknader vurderes ut fra barnehagenes kompetanseutviklingsbehov og oppsatt utviklingsplan som er godkjent av Sametinget.
  • Sametinget vil innhente kredittopplysninger om søkeren.
  • Manglende rapporteringer og forsinkelser av ferdigstillelse i tidligere tilskuddssaker vil bli vektlagt.

3.2 Behandlingstid

  • Tilskuddsordninger med åpen søknadsfrist blir behandlet fortløpende og innen tre måneder etter innsendt søknad.
  • Tilskuddsordningen blir behandlet løpende senest innen to måneder etter søknadsfristen.
  • Sametinget kan ved behov spørre om mer dokumentasjon.

3.3 Vedtak og aksept

  • Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel.
  • Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.

3.4 Vilkår for tilskuddsmottaker

  • Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket.
  • Samme prosjekt/tiltak kan ikke motta tilskudd over flere av Sametingets tilskuddsordninger.
  • Prosjekt/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål.

3.5 Frist for ferdigstillelse

  • Frist for ferdigstillelse for utviklingsmidler (tildelt 2024) er 15.juni 2025..

3.6 Endringer i forutsetninger for tilskuddet

  • Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan vil alltid regnes som en vesentlig endring.

3.7 Utbetalingsvilkår

  • Tilskuddet utbetales med 100 % etter aksept av vilkår er sendt inn.
  • Dersom søker tidligere har fått innvilget tilskudd fra Sametinget og vilkårene for tilskudd er misligholdt, vil det kunne medføre stans i utbetalinger inntil misligholdet er opphørt.

4 Beregningsregler, definisjoner og EØS-reglement

4.1 Beregningsregler

For utviklingsmidler:

  • Hver barnehage kan gis utviklingsmidler på inntil kr 200 000 for barnehageåret 2024/2025 i henholdt til samarbeidsavtale med Sametinget.
  • Det ytes ikke tilskudd til følgende: Vedlikehold, uspesifiserte utgifter og kostnader knyttet til daglig drift av virksomheten, sosiale utgifter, investeringer og rene utskiftinger.

4.2 Definisjoner

Barnehager som har inngått avtale med Sametinget:

  • Samisk barnehage: En barnehage som har vedtektsfestet at innholdet i barnehagen bygger på samisk språk og kultur. Barnehagen skal styrke barns identitet som samer ved å fremme, bruke og utvikle samisk språk og kultur. Barnehagen ledes av samiskspråklig pedagogisk personale. Ansatte i barnehagen er samiskspråklige og driftsspråket er samisk.
  • Samisk avdeling i en annen barnehage: Avdeling som har vedtektsfestet at innholdet bygger på samisk språk og kultur. Barnehagen skal styrke barns identitet som samer ved å fremme, bruke og utvikle samisk språk og kultur. Ansatte i avdelingen er samiskspråklige, og driftsspråket er samisk.

Utviklingsmidler:

  • Utviklingsmidlene er midler som skal brukes til dekning av utgifter i forbindelse med kompetanse- og kvalitetsutvikling av språkarbeidet og det pedagogiske innholdet.
  • Slike utgifter kan være:
    • Kompetansehevingstiltak og tilhørende materiell.
    • Lønn til vikarer og ressurspersoner i arbeidet med å planlegge, utføre og rapportere av kompetansehevings- og kvalitetsutviklingstiltak.
    • Reiser og opphold i forbindelse med felles kurs og kompetansehevingstiltak for barnehager som er med i gratis samiskspråklig ordning.

5 Rapportering

5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse

  • Er samisk hverdagsspråket/hovedspråket i barnehagen både på avdelingsvis og administrativt?
    • I hvor stor grad brukes samisk i samhandling med barna?
    • I hvor stor grad brukes samisk mellom voksne?
  • Har barnehagen samiskspråklige ansatte i grunnbemanningen, og antall ansatte?
  • Er språkplanen som var satt opp fulgt? Hva var vellykket, eventuelt hva har dere mislyktes på og hvorfor?
  • Ser barnehagen endringer i språksituasjonen i barnehagen?
    • I hvor stor grad brukes samisk mellom barna
    • I hvor stor grad brukes samisk mellom barn og voksne
    • I hvor stor grad brukes samisk mellom voksne
  • Alle rapporteringer skal gjøres gjennom Sametingets tilskuddsportal.

5.2 Rapportering regnskap

  • Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av utviklingsmidlene gjennom Sametingets tilskuddsportal.
  • Regnskapet for bruken av utviklingsmidlene skal vise alle kostnader og inntekter. Dette inkluderer andre eventuelle tilskudd og inntekter til prosjektet/tiltaket. I regnskapet skal det kun tas med kostnader og inntekter som er direkte knyttet til gjennomføring av prosjektet/tiltaket.
  • Der det foreligger godkjent kostnadsoverslag, skal regnskapet skal være satt opp slik at det er sammenlignbart med kostnadsoverslaget. Ved vesentlige avvik mellom det godkjente kostnadsoverslaget og regnskapet så skal det kommenteres.
    • Dersom de endelige kostnadene i regnskapet til prosjektet/tiltaket er mindre enn godkjent kostnadsoverslag i vedtaket, vil Sametinget avkorte tilskuddet tilsvarende.
  • Regnskap over bruken av utviklingsmidlene bekreftes på følgende måte:
    • Tilskudd bekreftes på følgende måte: Av statsautorisert regnskapsfører eller statsautorisert revisor.
  • Krav om revisjon gjelder ikke virksomheter som revideres av kommunerevisjonen og Riksrevisjonen.
  • For tilskuddsmottaker som er registrert i merverdiavgiftsregisteret skal regnskapet vise kostnader og inntekter eksklusive merverdiavgift. Dette gjelder ikke de som er fritatt eller unntatt fra beregning av merverdiavgift.

5.3 Oppfølgning og evaluering

  • Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene.
  • Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering.

5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd

  • Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget.
  • Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd.
  • Sametinget vil trekke tilbake tilsagn om tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom:
    • Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten.
    • Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
    • Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tilskuddsbrevet.
    • Det er begjært oppløsning/oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
    • Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til.
  • Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.