Samiske barnehager og barnehager med samisk avdeling

Prioriteringer i 2024

  • Tiltak som utvikler og bygger barnehagetilbudet på samiske verdier, språk, kultur og tradisjonell kunnskap.

Søknadsfrist

  • Åpen søknadsfrist frem til 02.05.24 kl. 16.00.
  • Søknadene blir behandlet forløpende og innen tre måneder etter innsendt søknad. 

 

Søkere må logge inn via ID-porten.

Søknadsskjema (krever innlogging)

Regelverket for denne ordningen

1 Mål og prioriteringer for tilskuddsordningen

1.1 Mål for tilskuddsordningen

  • Samiske barnehager og samiske avdelinger i norske barnehager lærer samiske barn samisk språk og samisk kultur og tradisjoner.

1.2 Prioriteringer

  • Tiltak som utvikler og bygger barnehagetilbudet på samiske verdier, språk, kultur og tradisjonell kunnskap.

1.3 Kriterier for måloppnåelse

  • Antall samiskspråklige barn.
  • Antall barn som starter på samisk skole / i samisk klasse.
  • Antall ansatte som har fått utviklet sin kulturkompetanse.
  • Antall ansatte som har fått utviklet sitt språk.
  • Antall ansatte som har fått utviklet sin kunnskap innenfor samisk tradisjonelt arbeid.

2 Søknadens form og innhold

2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke

  • Samiske barnehager.
  • Barnehager med samisk avdeling.
  • Foretak, institusjoner og organisasjoner som mottar tilskudd må være registrert i Enhetsregisteret i Norge.

Det gis ikke tilskudd til forskningsrelatert arbeid. Tiltak og prosjekter skal ikke på noen måter svekke, eller være en trussel for samisk tradisjonell reindrift og dets tradisjonelle driftsform.

2.2 Søknadsfrist

  • Sametingsrådet fastsetter søknadsfrist.
  • Ved ny etablering av samiske barnehager eller samisk avdeling etter søknadsfristen, kan barnehagen ta kontakt med Sametinget for å få mulighet til å søke.

2.3 Krav til søknaden

  • Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
  • Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å kunne søke vil bli avvist.
  • Søknaden skal være innenfor Sametingets prioriteringer for tilskuddsordningen.
  • Den som signerer søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
  • Søknaden må være innsendt i Sametingets tilskuddsportal før prosjektet / tiltaket er påbegynt.
  • Søker plikter å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.

3 Søknadsbehandling

3.1 Søknadsbehandling

  • Søknader vurderes ut fra bærekraft, samt ut fra økonomiske, markedsmessige, tekniske, samfunnsmessige, etiske, faglige og andre relevante hensyn. Sametinget vektlegger særlig likestillings- og mangfoldsperspektiv ved saksbehandling.
  • Sametinget vil innhente kredittopplysninger om søkeren.
  • Manglende rapporteringer og forsinkelser av ferdigstillelse i tidligere tilskuddssaker vil bli vektlagt.
  • Behandlingstid: Tilskuddsordninger med åpen søknadsfrist blir behandlet fortløpende og innen tre måneder etter innsendt søknad.
  • Sametinget kan ved behov spørre etter mer dokumentasjon.
  • Sametinget tar forbehold om at søknadssum og omfang av prosjekt kan justeres som del av vurderingen av totalrammen for tilskuddsmidler.

3.2 Vedtak og aksept

  • Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel.
  • Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.

3.3 Vilkår for tilskuddsmottaker

  • Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket.
  • Samme prosjekt/tiltak kan ikke motta tilskudd over flere av Sametingets tilskuddsordninger.
  • Prosjekt/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål.

3.4 Frist for ferdigstillelse

  • Frist for ferdigstillelse er på 1 år etter tilskuddsbrevet er sendt.
  • Tilskuddsmottaker kan søke om utsatt frist for ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket dersom særlige grunner foreligger, inntil 2 år. Søknad skal begrunnes.

3.5 Endringer i forutsetninger for tilskuddet

  • Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan vil alltid regnes som en vesentlig endring.

3.6 Utbetalingsvilkår

  • Tilskuddet utbetales med 50 % etter anmodning når prosjektet/tiltaket starter, og 50 % når prosjektet er avsluttet og regnskap og rapport er godkjent av Sametinget.
  • Dersom søker tidligere har fått innvilget tilskudd fra Sametinget og vilkårene for tilskudd er misligholdt, vil det kunne medføre stans i utbetalinger inntil misligholdet er opphørt.

4 Beregningsregler, definisjoner og EØS-reglement

4.1 Beregningsregler

  • Grunnsats pr. avdeling er inntil kr 80 300.
  • Inntil kr 50 650 pr. samiskspråklige barnehageansatte i hel stilling, begrenset oppad til to samiskspråklige ansatte pr avdeling. For deltidsstilling tildeles tilskudd etter stillingens størrelse.
  • Sametingets tilskudd til samisk barnehagetilbud skal brukes til organisering av samisk barnehagetilbud bygd på samisk språk og kultur. Tilskuddet kan ikke fondsavsettes.
  • Slike merutgifter kan være:
    • Lønn til samisktalende ansatte.
    • Honorar til ressurspersoner.
    • Utgifter i forbindelse med organisering av opplegg som fremmer og utvikler samisk språk og kultur.
    • Dekning av utgifter til kompetanseheving innen samisk språk, kulturforståelse, kulturkompetanse og kunnskaper i tradisjonelt samisk arbeid.
    • Innkjøp av forbruksmateriell og pedagogisk materiell til gjennomføring av planlagte tiltak for styrking av samisk språk og kultur.

4.2 Definisjoner

  • Samisk barnehagetilbud: Et åpent tilbud til alle barn i Norge for å lære, styrke og utvikle samisk språk og kultur i barnehagen.
  • Samisk barnehage: En barnehage som har vedtektsfestet at innholdet i barnehagen bygger på samisk språk og kultur. Barnehagen skal styrke barns identitet som samer ved å fremme, bruke og utvikle samisk språk og kultur. Barnehagen ledes av samiskspråklig pedagogisk personale. Ansatte i barnehagen er samiskspråklige, og driftsspråket er samisk.
  • Samisk avdeling i en annen barnehage: Avdeling som har vedtektsfestet at innholdet bygger på samisk språk og kultur. Barnehagen skal styrke barns identitet som samer ved å fremme, bruke og utvikle samisk språk og kultur. Ansatte i avdelingen er samiskspråklige, og driftsspråket er samisk.

4.3 EØS-regler

  • Sametingets tilskuddsordninger må ligge innenfor rammene av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Sametinget er, på lik linje med andre deler av stats-, kommunal- og fylkesforvaltningen, bundet av de bestemmelser EØS-avtalen har nedfelt om adgangen til å tildele offentlig støtte.
  • Tilskuddet kan i enkelte tilfeller tildeles i henhold til EØS – avtalens regler om bagatellmessig støtte. Reglene om bagatellmessig støtte følger av forskrift av 14. november 2008 nr 1213. Ifølge disse reglene kan tilskuddsmottaker ikke motta bagatellmessig støtte på mer enn til sammen 200 000 Euro over et tidsrom på 3 regnskapsår.
  • Før tilskuddet kan utbetales, må tilskuddsmottaker bekrefte overfor Sametinget at det ikke er mottatt bagatellmessig støtte fra andre kilder i utbetalingsåret eller de to foregående årene som sammen med støtte fra Sametinget i gjennomsnitt overstiger NOK 600 000. Ved eventuelle nye søknader om offentlig støtte (uansett støttekilde), har støttemottaker plikt til å opplyse om denne støtten. Opplysningsplikten gjelder i 3 regnskapsår fra tilbudstidspunktet.
  • Dersom tilskuddet ikke er gitt i overensstemmelse med reglene eller mottaker ikke bruker tilskuddet til det formål tilskuddet er gitt til, kan ESA kan pålegge Sametinget å kreve tilskudd tilbake fra mottaker.

5 Rapportering

5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse

  • Tilskuddsmottaker rapporterer i henhold til kriterier for måloppnåelse:
    • Antall samiskspråklige barn.
    • Antall barn som starter på samisk skole/i samisk klasse.
    • Antall ansatte som har fått utviklet sin kulturkompetanse.
    • Antall ansatte som har fått utviklet sitt språk.
    • Antall ansatte som har fått utviklet sin kunnskap innenfor samisk tradisjonelt arbeid.
  • All rapportering skal gjøres gjennom Sametingets tilskuddsportal.

5.2 Rapportering regnskap

  • Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene gjennom Sametingets tilskuddsportal.
  • Regnskapet for bruken av midlene skal vise alle kostnader og inntekter. Dette inkluderer andre eventuelle tilskudd og inntekter til prosjektet/tiltaket. I regnskapet skal det kun tas med kostnader og inntekter som er direkte knyttet til gjennomføring av prosjektet/tiltaket.
  • Der det foreligger godkjent kostnadsoverslag, skal regnskapet skal være satt opp slik at det er sammenlignbart med kostnadsoverslaget. Ved vesentlige avvik mellom det godkjente kostnadsoverslaget og regnskapet så skal det kommenteres.
    • Dersom de endelige kostnadene i regnskapet til prosjektet/tiltaket er mindre enn godkjent kostnadsoverslag i vedtaket, vil Sametinget avkorte tilskuddet tilsvarende.
  • Regnskap over bruken av midlene bekreftes på følgende måte:
    • Tilskudd inntil kr 100 000 kan bekreftes med godkjent faktura og bankbekreftelse på at den er betalt.
    • Tilskudd over kr 100 000 bekreftes på følgende måte: Av statsautorisert regnskapsfører eller statsautorisert revisor.
  • Krav om revisjon gjelder ikke virksomheter som revideres av kommunerevisjonen og Riksrevisjonen.
  • For tilskuddsmottaker som er registrert i merverdiavgiftsregisteret skal regnskapet vise kostnader og inntekter eksklusive merverdiavgift. Dette gjelder ikke de som er fritatt eller unntatt fra beregning av merverdiavgift.
  • Ved rapportering på eget arbeid kreves det underskrevne timelister. Disse timelistene fylles ut i Sametingets tilskuddsportal.

5.3 Oppfølgning og evaluering

  • Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene.
  • Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering.

5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd

  • Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget.
  • Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd.
  • Sametinget vil trekke tilbake tilsagn om tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom:
    • Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten.
    • Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
    • Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tilskuddsbrevet.
    • Det er begjært oppløsning/oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
    • Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til.
  • Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.

Har du spørsmål?

Kathrine Anti
Ráđđeaddi/Rådgiver
E-post
Telefon +47 78 47 41 25