Sametingsråd mener forslag til opplæringslov ikke ivaretar samiske barn og unges opplæringsrettigheter godt nok

Torsdag kom ny opplæringslov ut på høring. Sametinget har ikke fått tilstrekkelig gjennomslag for våre krav i konsultasjonene før høringen, men vil fortsette å kjempe for barn- og unges rettigheter. - Sametinget har fremmet mange krav til forbedringer av samiske opplæringsrettigheter. Dette er et av de viktigste kravene, da det gir flere elever utenfor forvaltningsområdene rett til opplæring på samisk.

I konsultasjonene med departementet ble vi imidlertid enig om å sende på åpen høring, retten til opplæring i minst to fag på samisk utenfor samisk forvaltningsområde, dersom minst tre elever ønsker det.

I forkant av dagens høring på stortinget gjennomførte Sametinget egen høring for å sikre bred prosess blant samiske elever, foresatte, skoleledere, lærere og andre aktører. Men sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR) føler ikke at departementet har hørt godt nok etter Sametinget i denne saken. Sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR) 

- I Sametingets høring var det tydelig at forventningene til ny opplæringslov er store i det samiske samfunnet. Sametingsrådet deler mange av høringssvarenes krav om at samiske elever faktisk må få oppfylt rettighetene de allerede har. Dette kommer ikke godt nok frem i dagens høring, sier sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR)

Mikkelsen ser enkelte forbedringer i forslaget til ny opplæringslov, som at regjeringen har, etter Sametingets anmodning, åpnet opp for at ikke-samiske elever får rett til samiskopplæring i videregående skole.

- Dette er en nødvendig endring, men jeg skulle ønske at opplæringsrettighetene for samiske elever hadde vært like tydelige som denne rettigheten, sier sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen.

I Sametingets høring var det stor oppslutning om å sikre samiske elevers rett til hospitering og språkbadsamlinger som en del av samiskopplæringen. Regjeringen foreslår at samiske elever skal få tilbud om opplæring i et samiskspråklig miljø, hvis fjernundervisning alene ikke gir et trykt og forsvarlig tilbud.

- Dette holder ikke. Samiske elever må få en eksplisitt rett til opplæring i samiskspråklig miljø, uten betingelser. All opplæring betinger en trygg og pedagogisk forsvarlighet, dette gjelder selvsagt også for alternative opplæringsformer som fjernundervisning og hospitering. Vi er bekymret for at betingelser medfører at tilbudet ikke gis, sier Mikkelsen.

Etterlyser oppfølging av Riksrevisjonens rapport

Sametinget etterlyser også oppfølging av blant annet Riksrevisjonens rapport som blant annet peker på manglende informasjon om rettigheter og rett til læremidler på samiske språk. Vi kan ikke se at regjeringens forslag imøtekommer dette tilstrekkelig. Samtidig er ikke plikten til å gi informasjon om samiskopplæring tydelig plassert hos skoleeiere. Videre foreslår ikke lovutkastet å gi samiske elever rett til læremidler på samiske språk.

- Sametinget er også opptatt av at samiske elever med særskilte behov for tilrettelegging sikres forsvarlig vurdering, samiske læringsressurser og kartleggingsverktøy. Vi kan ikke se at lovforslaget ivaretar dette godt nok.

Sametingsrådet mener det er viktig at det samiske samfunnet nå er tydelig på sine behov og utfordringer og sørger for å fremme disse i høringen.

- Jeg vil jobbe for at Sametinget har en tett dialog med det samiske samfunnet om forslaget til ny opplæringslov, og oppfordrer alle berørte parter til å sende inn sine innspill til departementet. Vi må nå benytte muligheten til å bedre samiskopplæringen mens vi har den, avslutter Mikkelsen.

Send inn høringssvar her.

De øvrige forholdene som sametingsrådet mener ikke er ivaretatt i lovforslaget som er på høring er disse:

- Friskolers forpliktelse til å tilby samisk på skolen

- Sametingets myndighet til å fastsette samisk innhold i samiske læreplaner

- Retten til opplæring i to samiske språk

- Retten til markering av samisk nasjonaldag som en integrert del av skolens innhold

- Retten til opplæring i tradisjonell kunnskap utenfor skolen som en integrert del av skolens innhold