Sametingsrådet med klar beskjed: - Vi lider under manglende kunnskap i skolene

Sametingsrådet løfter spørsmål om kvalitet i skolene til Sametingets plenum i mars. Plenumssaken peker på store strukturelle utfordringer i kvalitetssystemet med blant annet nasjonale prøver og elevundersøkelser som ikke viser samiske elevers faglig og sosiale utvikling.

– Vi vet lite om samiske elevers lese- og skriveutvikling, og heller ikke hvordan de trives på skolen. Jeg frykter at frafall på 30% fra samiskfagene er et tegn på et større problem, sier sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR).Mikkel Eskil Mikkelsen Árvu/Sametinget   

Mikkelsen er bekymret over at generelle nasjonale kvalitetsutviklingstiltak ikke omfatter samiske elevers skoletilbud godt nok. Når vi ikke vet noe om samiske elevers lese- og skriveutvikling eller sosiale trivsel, så har vi i realiteten svekket mulighet til å utvikle samiskopplæringen.

Kvalitetsvurderingssystemet som blant annet består av nasjonale prøver, elevundersøkelser og kartleggingsprøver blir ofte debattert nasjonalt. Samiske elever har et annet utgangspunkt enn ikke-samiske elever. Forutsetningene for utvikling er betydelige annerledes.

Det er stor mangel på tilgangen på samiske læremidler slik som digitale læremidler og trykte tekster. Mye av opplæringen i samisk skjer i stor grad gjennom fjernundervisning. Utfordringene er manglende hospiteringsordninger, oppstykket opplæring, lærermangler og ufaglærte lærere, mener rådsmedlem Mikkelsen.

I dag er det få samiske elever som gjennomfører nasjonale prøver og eksamener. Dette gir et dårligere kvantitativt kunnskapsgrunnlag om samiske elever, og personvernet blir heller ikke godt nok ivaretatt.

– Det viktigste arbeidet fremover er å finne gode løsninger på disse utfordringene, som å gjøre aktuelle tall og data tilgjengelig for bruk i kvalitetsutvikling, sier Mikkelsen.

Nå skal et partssammensatt utvalg gjennomgå kvalitetsarbeidet de neste årene. Mikkelsen er klar på at samiske elevers sosiale og faglige trivsel på skolene skal være sentrale i arbeidet, og har foreslått samiske representanter til utvalget.

– Mitt mål er styrke kvalitetsutviklingen de neste årene. Det er viktig å kartlegge omfanget av mobbing av samisk elever, samt å måle kvaliteten på samiskopplæringen, sier Mikkelsen.

For intervju eller spørsmål, kontakt sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen (NSR), mikkel.eskil.mikkelsen@samediggi.no