Seksjonsleder

Sametingets politiske sekretariat søker etter en målbevisst og engasjert seksjonsleder som vil være med å lede og utvikle arbeidet innenfor politisk samordning og tilrettelegging.

Søknadsfrist: 03.04.22.

Seksjonsleder vil lede seksjonen som i dag består av 5 medarbeidere inkludert seksjonsleder. Arbeidssted vil være er et av Sametingets kontorsteder, med forbehold om ledig kontorkapasitet.

Seksjon for politisk samordning og tilrettelegging er en del av Sametingets nyopprettede politiske sekretariat. Sekretariatets hovedoppgave er å tilrettelegge, kontrollere og vedlikeholde saksflyten mellom ulike fagavdelinger og mellom administrative og politiske enheter.

Den nye seksjonslederen vil være med på å bygge opp sekretariatet med rutiner og arbeidsflyt som er med på å tydeliggjøre målene som vedtas av Sametingets plenum.  Sekretariatet har i tillegg ansvaret for å koordinere resultatrapportering fra fagavdelinger til politisk ledelse.

Ansvarsområder

Seksjon for politisk samordning og tilrettelegging har ansvaret for utviklingsprosesser og rutiner som ligger i det politiske sekretariatet. Seksjonen har ansvaret for den praktiske gjennomføringen av sametingets komite- og plenumsmøter, sametingsrådet interne og eksterne møter, samt andre politiske utvalg opprettet av plenum. 

Seksjonens hovedoppgaver er blant annet:

  • Saksflyten i Sametinget, herunder rutiner, veiledning, saksgang og oversikt over status i saker
  • Sekretariatsfunksjoner for den politiske møtevirksomheten i Sametingsrådet
  • Praktisk møtetilrettelegging for sametingsrådet, plenumsmøter, komiteene, og andre politiske utvalg oppnevnt av sametingsrådet
  • Bistand politiske møter
  • Honorarer og reiseregninger for politikerne
  • Sametingets åpning

Arbeidsoppgaver

Seksjonsleder skal lede seksjonen etter delegerte fullmakter og rapporterer til avdelingsdirektøren. Gjennom generell saksbehandling, rådgiving og veiledning innenfor seksjonens fagområde og personaloppfølging av seksjonens medarbeidere, har seksjonsleder som oppgave å sørge for god forvaltning og effektivisering innen fagområdet. Seksjonsleder skal være oppdatert på utviklingen og se mulighetene som ligger i ny teknologi og digitalisering innen fagområdet. Seksjonsleder skal også bidra med faglig veiledning til ansatte samt å ha god kontakt med brukere, samarbeidspartnere og med sine medarbeidere. Det vil også være nødvendig med et nært samarbeid mellom faglederne på Sametinget.

Delegerte fullmakter vil normalt innebære:

  • Oppfølging av seksjonens faglige ansvarsområde
  • Personaloppfølging av seksjonens medarbeidere
  • Budsjettdisponeringsfullmakt

Stillingen kan også bli tillagt andre oppgaver knyttet til Sametingets virksomhet.

Kvalifikasjoner

Stillingen ønskes besatt av en person med relevant høyere utdanning fortrinnsvis innen statsvitenskap, jus eller samfunnsfag på masternivå. Kandidater med minimum bachelorgrad eller tilsvarende, og med minimum 5 års relevant arbeidserfaring kan
komme i betraktning. Videre vektlegges inngående kunnskaper om politiske prosesser og politiske styringssystemer.  Arbeidserfaring, både faglig og ledelsesmessig vil bli vektlagt.

Kandidater som ikke behersker samisk, vil måtte forplikte seg til å ta eksamen tilsvarende SÁÁL 1 og 2, innen ett år etter tiltredelse. Dette tilsvarer en halvårsenhet, som dekkes av arbeidsgiver.

Videre vektlegges:

  • Kunnskaper om samiske samfunnsforhold.
  • Gode evner som leder.
  • Evne og interesse for løpende faglig oppdatering for seksjonen.
  • Evne til nøyaktig, selvstendig og målrettet arbeid.
  • Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner.
  • God muntlig og skriftlig framstillingsevne.
  • Fleksibel og positiv innstilling.
  • Personlig egnethet.
  • God lederstøtte og service.

Lønn og arbeidsvilkår

Stillingen er plassert i stillingskode 1211 Seksjonssjef. Lønnsinnplassering etter nærmere avtale.

  • Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse
  • Gode låne- og pensjonsordninger i Statens pensjonskasse
  • For alle bosatt i Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse
    med 10 % pr. år, inntil kr 25.000, og særskilt skattefradrag
  • Fleksibel arbeidstid og andre gode velferdsordninger

Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Det er et personalpolitisk mål å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, samt å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn, personer med nedsatt funksjonsevne og hull i CV`en.

Sametinget oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av alder, kjønn, nasjonal eller etnisk bakgrunn, funksjonshemming eller hull i CV.

Sametinget er IA-virksomhet (Inkluderende Arbeidsliv) og legger vekt på tilrettelegging av arbeidsforholdene for den enkelte medarbeider.

Ansettelsen skjer i henhold til gjeldende lover, reglement og avtaler.
Stillingen har 6 måneders prøvetid.

Søknad

Søknad sendes elektronisk via link på denne siden "Søk stillingen", og skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • CV - utdanning og yrkeserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet
  • Vitnemål og attester må vedlegges
  • Minimum to referanser

I henhold til offentlighetsloven §25 kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om å ikke bli oppført på søkerlisten.

Kontakt

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Søk stillingen

Søknadsfrist

3. april 2022