Stiftelsen Samisk Musikkfestival er den største arrangøren i Sámi beassášmárkanat/Samisk påskefestival i Kautokeino og har ansvar for å forme og tilpasse programmet og markedsføre festivalen.
Den visuelle profilen skal være med på å bygge et positivt helhetsinntrykk hos publikum og gjester, samtidig som den skal bygge samhold og fellesskap internt blant alle som jobber med festivalen.
Maja Kristine Jåma
Árvu/Sametinget
– Prosjektet vil gi et løft til festivalens profil og det vil være en god oppgradering av festivalens uttrykk i tillegg til kompetanseheving for ansatte og stab i festivalen, sier sametingsråd Maja Kristine Jåma (NSR).
En tydelig profil er med på å skape gjenkjennelse og tilhørighet. Prosjektet skal også gi et kompetanseløft innen digital markedsføring i festivalen. Samisk Musikkfestival skal også få opplæring i oppdatering og bruk av den nye profilen, og i markedsføring og promotering av festivalen i ulike sosiale medier.
– Vi ser at dette prosjektet på sikt også vil kunne promotere samiske artister i større grad når festivalen kan markedsføre seg selv og sitt program på en bedre måte, noe som er svært gledelig, sier Jåma.
I prosjektet samarbeider Samisk Musikkfestival med den samiske grafikeren Sárgu og kunstneren Kamilla Marie Triumf i utarbeidelse av den visuelle profilen. De skal også samarbeide med flere fotografer som skal ta bilder og video under årets festival til bruk i profilering og markedsføring av festivalen.
Tilskuddet på 166 250 kroner er bevilget over tilskuddsordningen institusjonsutvikling.
For spørsmål eller intervju, kontakt sametingsråd Maja Kristine Jåma (NSR), mob. +47 472 42 366, maja.kristine.jama@samediggi.no