Kronikk: Sametinget kan ikke godta at samiske barn mister språkopplæring

Kronikk av sametingsråd Mikkel Eskil Mikkelsen.

Mikkel Eskil Mikkelsen Árvu/Sametinget

Sametinget kan ikke godta at samiske barn mister et opplæringstilbud. Noe annet ville være oppsiktsvekkende. 

I forrige uke har det vært to saker som har omhandlet de samiske språkene og kvensk i media. Den ene saken handlet om etableringen av en trespråklig barnehage i Porsanger, den andre om at Åarjelsaemien Vierhtiesåafoe/Sørsamisk kunnskapspark skulle fortsette sin trespråklige praksis og organisering av tre samiske språk, sørsamisk, lulesamisk og nordsamisk ved ÅSV.

Maja Lisa Kappfjell har skrevet kronikk om Porsangersaka, Hattfjelldal-saka og overlevelse av de samiske språkene og kvensk, men unngår i sin kronikk å nevne en åpenbar og avgjørende forskjell på den samiske barnehagen i Porsanger og Sørsamisk Kunnskapspark. Mens barnehagen er fysisk samlet på ett sted året rundt, er elever og lærere ved Sørsamisk kunnskapspark spredt over flere land og store geografiske avstander. Det gjør at arbeidet med å sikre at barn og elever blir samiskspråklige, er vesentlig forskjellig. 

Hadde elevene ved Sørsamisk kunnskapspark vært samlet året rundt ville denne saken sett annerledes ut. Siden Sørsamisk kunnskapspark er en institusjon hvor undervisningen skjer digitalt året rundt, så må de fysiske språksamlingene bidra til at de blir samiskspråklige. For å nå dette målet er énspråklige samlinger det beste. Heldigvis er det mulig å sikre énspråklige arenaer uten at nordsamiske elever skal miste sine rettigheter etter opplæringsloven.

Den sørsamiske eleven som bor i Oslo og blir undervist av en lærer fra Hattfjelldal blir ikke utfordret av den nordsamiske elven som bor i Trondheim og blir undervist fra Sverige i det daglige. Det er når de to elevene møtes på språksamlinger at man ikke når målet om énspråklige arenaer som bidrar til språkutvikling. 

Som både Sametinget og Kunnskapsdepartementet har kommunisert, så bør og skal de fysiske språksamlingene ved Hattfjelldal sikre énspråklige arenaer. Selv om Sametingets og Kappfjells omforente målsetning om énspråklige arenaer for sørsamisk er tilsynelatende oppnådd, så velger Kappfjell likevel å fremme en drastisk løsning. 

Løsningen til Kappfjell er tilsynelatende å frata nordsamiske elever opplæring i samisk for å sikre énspråklige arenaer. Dette til tross for at vårt felles mål om énspråklige arenaer ser ut til å lykkes. Det er etter min mening lite klokt og noe oppsiktsvekkende.

Hadde elevene i Sørsamisk kunnskapspark vært samlet på ett sted året rundt hadde jeg vært langt på vei enig med Kappfjell. Hadde noen kunnet vise meg at nordsamiske elever som sto i fare for å miste et opplæringstilbud fra Sørsamisk kunnskapspark hadde fått opplæring fra et annet sted, så ville dette være en mindre dramatisk sak. 

Etter det jeg kjenner til så står ikke fjernundervisningstilbydere klare til å overta undervisningen fra Sørsamisk kunnskapspark. Jeg har etterspurt slik informasjon flere ganger uten å få svar. Derfor har jeg sagt at vi må ta en fot i bakken før noe større endringer gjøres i tildelingsbrevet til Sørsamisk kunnskapspark. Om Kappfjell sitter på kunnskap om fjernundervisningstilbydere i Troms og Finnmark som er klare til å overta undervisning av 40-50 elever, så lytter jeg gjerne til den og endrer mitt standpunkt deretter.

Som jeg har nevnt i tidligere kronikker er det betydelig behov for å styrke og utvikle fjernundervisningen. Mitt mål er å se på organiseringen av fjernundervisning og hvordan vi kan styrke språksamlingene. Derfor er jeg glad for at regjeringen har lyttet til Sametinget når vi har etterlyst dette arbeidet og satt av 3 millioner kroner til et slikt arbeid i neste års statsbudsjett. 

Inntil vi får styrket og utviklet fjernundervisningen, så kan nordsamiske elever ha språksamlinger i uke 4 og 9, mens sørsamiske elever har språksamlinger i uke 30 og 39. Slik når vi målet om énspråklige samlinger uten at nordsamiske elever mister opplæring i nordsamisk et helt år eller i verste fall resten av skoleløpet. 

Så kan det være at løsningen for fremtiden er at sørsamisk blir undervist fra sørsamisk område og sørsamiske institusjoner, og tilsvarende for lule- og nordsamisk. Med det utelukker jeg ikke at Sørsamisk kunnskapspark i fremtiden bare underviser i sørsamisk. Det gir jo tross alt mening at det er slik.