Søkere må logge inn via ID-porten.
Søknadsskjema (krever innlogging)
Prioriteringer i 2025
For bygningsvern og fartøyvern:
- Utarbeide istandsettingsplaner for verneverdige samiske bygg og -båter
- Istandsetting av verneverdige samiske bygninger. Bygninger som har særskilt betydning for det samiske lokalsamfunnet prioriteres
- Formidling av samisk bygnings- og båtarv
- Praktisk formidling i samisk tradisjonshandverk
For registrering og dokumentasjon av samiske kulturminner og kulturmiljøer:
- Registrering av samiske kulturminner og kulturmiljøer. Områder som er lite undersøkt prioriteres.
- Innsamling og dokumentasjon av samisk tradisjonskunnskap som kan knyttes til kulturminner på sjø og land
For skjøtsel og tilrettelegging:
- Utarbeidelse av skjøtselsplaner for samiske kulturminner og kulturmiljøer
- Skjøtselstiltak og tilrettelegging av kulturminner og kulturmiljøer
Hvem kan søke
- Eiere og brukere av samiske kulturminner i samiske landskap.
- Foretak, institusjoner og organisasjoner som har kompetanse til å gjennomføre aktiviteter omtalt under jf punkt 1.2
- Foretak, institusjoner og organisasjoner som mottar tilskudd må være registrert i Enhetsregisteret i Norge.
Beregningsregler
- Krav til privat medfinansiering (egeninnsats/frivillig innsats, samt annen finansiering) er som hovedregel minimum 50 % av prosjektets totale kostnader.
- Hovedregelen om medfinansiering kan fravikes når særskilte grunner foreligger. Det er særlig viktig at søknaden er godt begrunnet dersom privat medfinansiering er under 50% av totale kostnader.
- Samlet offentlig tilskudd kan ikke overstige 100 % av prosjektets/tiltakets regnskapsførte kostnader. Egeninnsats/frivillig innsats beregnes etter en fastsatt sats inntil kr. 400,- pr. time.
- Egeninnsats/frivillig innsats i prosjektet utbetales ikke, men inngår i medfinansieringen og skal fremkomme i finansieringsplanen.
- For dokumentasjon av egeninnsats/frivillig innsats se punkt 5.2.
Regelverket for ordningen
1 Mål, prioriteringer og kriterier for måloppnåelse
1.1 Mål for tilskuddsordningen
Samiske kulturminner med tilhørende tradisjoner synliggjøres gjennom dokumentasjon, formidling og istandsetting.
1.2 Prioriteringer
For bygningsvern og fartøyvern:
- Utarbeide istandsettingsplaner for verneverdige samiske bygg og – båter.
- Istandsetting av verneverdige samiske bygninger. Bygninger som har særskilt betydning for det samiske lokalsamfunnet prioriteres.
- Formidling av samisk bygnings- og båtarv.
- Utøvelse av samisk tradisjonskunnskap knyttet til båt- og bygningsarv. Prosjekter som bidrar til kunnskapsoverføring, vil bli prioritert.
For registrering og dokumentasjon av samiske kulturminner og kulturmiljøer:
- Registrering og dokumentasjon av samiske kulturmiljøer. Områder som er lite undersøkt prioriteres. Kulturlandskap og -bruk som er lite undersøkt prioriteres.
- Innsamling og dokumentasjon av samisk tradisjonskunnskap som kan knyttes til kulturminner på sjø- og land.
For skjøtsel og tilrettelegging:
- Utarbeidelse av skjøtselsplaner for samiske kulturmiljøer.
- Skjøtselstiltak og tilrettelegging av kulturmiljøer.
1.3 Kriterier for måloppnåelse
- Antall nye registreringer av samiske kulturminner i Riksantikvarens kulturminnedatabase (Askeladden).
- Antall igangsatte og gjennomførte istandsettings- og sikringstiltak på samiske kulturminner
- Antall formidlingsprosjekter og tilrettelagte samiske kulturminner/kulturmiljø
2 Søknadens form og innhold
2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke
- Eiere og brukere av samiske kulturminner i samiske landskap.
- Foretak, institusjoner og organisasjoner som har kompetanse til å gjennomføre aktiviteter omtalt under jf punkt 1.2.
- Foretak, institusjoner og organisasjoner som mottar tilskudd må være registrert i Enhetsregisteret i Norge.
2.2 Søknadsfrist
- Sametingsrådet fastsetter søknadsfrist.
2.3 Krav til søknaden
- Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
- Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å kunne søke eller er utenfor prioriteringene for ordningen vil bli avvist.
- Søknaden skal være innenfor Sametingets priortingeringer for tilskuddsordningen.
- Søknaden skal inneholde prosjektbeskrivelse som omtaler prosjektets mål, faglig innhold, målgruppe, framdriftsplaner, budsjett, finansieringsplan og planlagt ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket.
- Den som underskriver søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
- Omfanget av eget arbeid skal beskrives i søknaden.
- Søker plikter alltid å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.
- Søker må ha eierskap eller fullmakt fra eier for å søke tilskudd til bygningsmessige tiltak.
3 Søknadsbehandling
3.1 Søknadsbehandling
Sametinget har myndighet til å gjøre selvstendige vurderinger av søknadens relevans knyttet til kriterier og prioriteringer for tilskuddsordningen, samt andre relevante hensyn. Sametinget vil gjøre følgende vurderinger av prosjektet:
- Søknadene vurderes opp mot målet for tilskuddsordningen og de prioriteringer som gjelder for tilskuddsordningen.
- Søknader vurderes ut fra hvordan bærekraft er ivaretatt i prosjektet, om prosjektet er økonomisk realistisk, om det ut i fra en faglig vurdering er gjennomførbart, om det faglige innholdet er av god kvalitet og profesjonelt, om prosjektet er etisk forsvarlig og hvilke samfunnsmessige konsekvenser prosjektet har.
- Sametinget vil også gjøre en vurdering av likestillings- og mangfoldsperspektivet i prosjektet
I forbindelse med søknadsbehandlingen kan Sametinget:
- innhente kredittopplysninger om søkeren
- Omfanget av eget arbeid skal vurderes på søkertidspunktet og beskrives i søknaden. Ved eget arbeid kan det stilles krav om underskrevne timeliste og fastsatt timesats
- Manglende rapporteringer og forsinkelser av ferdigstillelse i tidligere tilskuddssaker vil bli vektlagt.
- Sametinget tar forbehold om at søknadssum og omfang av prosjekt kan justeres som del av vurderingen av totalrammen for tilskuddsmidler.
3.2 Avslag
Tilskuddsordningen er ikke rettighetsbasert. Søker har ikke krav på tilskudd selv om alle forutsetninger for å få tilskudd er oppfylt. Søknad om støtte kan i tillegg avslås når:
- Søknaden ikke oppfyller tildelingskriterier, prioriteringene og/eller målet for ordningen.
- Søknaden ikke kan prioriteres innenfor Sametingets økonomiske ramme.
- Søknaden mangler påkrevde opplysninger.
- Tidligere tildelinger er brukt i strid med forutsetningene, herunder om søker har unnlatt å sende inn rapporter, eller har sendt inn mangelfull rapport.
3.3 Behandlingstid
- Søknaden behandlet innen tre måneder etter søknadsfrist.
- Sametinget kan ved behov spørre etter mer dokumentasjon, dette kan forlenge behandlingstiden.
3.4 Vedtak og aksept
- Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel.
- Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
3.5 Vilkår for tilskuddsmottaker
- Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket.
- Samme prosjekt/tiltak kan ikke motta tilskudd over flere av Sametingets tilskuddsordninger.
- Prosjekt/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan som en hovedregel ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål. Unntak kan gjøres i visse tilfeller der særlige grunner foreligger.
- Tilskuddet skal brukes i samsvar med det formål og forutsetninger som fremgår av tildelingsbrevet.
- Endringer i grunnlaget for tilskuddet kan kun foretas etter forutgående skriftlig henvendelse til og samtykke fra Sametinget.
- Eventuelle samarbeidspartnere skal være kjent med vilkårene for tilskuddet.
- Som hovedregel må søker bidra med egeninnsats i prosjektet i form av medfinansiering eller relevant arbeidsinnsats.
3.6 Frist for ferdigstillelse av prosjekt/tiltak
- Frist for ferdigstillelse er 31. desember 2027, for tilskudd gitt i 2025.
- Tilskuddsmottaker kan søke om inntil ett års utsatt frist for ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket dersom særlige grunner foreligger. Søknad skal begrunnes. Sametinget har myndighet til å vurdere, avvise eller sette nye krav til ferdigstillelse.
3.7 Endringer i forutsetninger for tilskuddet
Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan i tillegg til endret prioritering av oppgaver, vil alltid regnes som en vesentlig endring.
3.8 Utbetalingsvilkår
- Når vedtaket er akseptert kan tilskuddsmottaker be om utbetaling på 50 % av det innvilgende tilskuddet.
- Når prosjektet er avsluttet og regnskap og rapport er godkjent av Sametinget kan utestående tilskudd utbetales.
- Dersom søker tidligere har fått innvilget tilskudd fra Sametinget og vilkårene for tilskudd er misligholdt, vil det kunne medføre stans i utbetalinger inntil misligholdet er opphørt.
- I prosjekt der tilskuddet gis til enkeltpersoner, skal omsøkte utgifter godkjennes og dokumenteres med fakturakopi og betalingsbekreftelse.
4 Beregningsregler, definisjoner og EØS-reglement
4.1 Beregningsregler
- Krav til privat medfinansiering (egeninnsats/frivillig innsats, samt annen finansiering) er som hovedregel minimum 50 % av prosjektets totale kostnader.
- Hovedregelen om medfinansiering kan fravikes når særskilte grunner foreligger. Det er særlig viktig at søknaden er godt begrunnet dersom privat medfinansiering er under 50% av totale kostnader.
- Samlet offentlig tilskudd kan ikke overstige 100 % av prosjektets/tiltakets regnskapsførte kostnader. Egeninnsats/frivillig innsats beregnes etter en fastsatt sats inntil kr. 400,- pr. time.
- Egeninnsats/frivillig innsats i prosjektet utbetales ikke, men inngår i medfinansieringen og skal fremkomme i finansieringsplanen.
- For dokumentasjon av egeninnsats/frivillig innsats se punkt 5.2.
4.2 Definisjoner
- Definisjon på et automatisk fredet kulturminne framgår av kulturminnelovens paragraf 4.
- I de tilfeller der planlagte tiltak krever dispensasjon fra kulturminneloven, må dispensasjon foreligge før tiltaket kan iverksettes.
- Vurdering av verneverdi skal gjøres etter kjente parametere. Sametinget har utarbeidet en særlig veileder for verdisetting av verneverdige samiske bygninger.
- All istandsetting skal skje etter antikvariske prinsipper. Det innebærer blant annet:
- Bruk av tradisjonelle utførelser og teknikker.
- Ved utskiftninger skal gammelt materiale erstattes med tilsvarende materiale.
- Bruk av håndverkere med kunnskap om arbeid med freda og verneverdige bygninger/anlegg.
- Begrense utskiftinger og endringer.
4.3 EØS-regler
- Sametingets tilskuddsordninger må ligge innenfor rammene av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Sametinget er, på lik linje med andre deler av stats-, kommunal- og fylkesforvaltningen, bundet av de bestemmelser EØS-avtalen har nedfelt om adgangen til å tildele offentlig støtte.
- Tilskuddet kan i enkelte tilfeller tildeles i henhold til EØS – avtalens regler om bagatellmessig støtte. Reglene om bagatellmessig støtte følger av forskrift av 10. mai 2024 nr 761. Ifølge disse reglene kan tilskuddsmottaker ikke motta bagatellmessig støtte på mer enn til sammen 300 000 Euro over et tidsrom på 3 regnskapsår.
- Før tilskuddet kan utbetales, må tilskuddsmottaker bekrefte overfor Sametinget at det ikke er mottatt bagatellmessig støtte fra andre kilder i utbetalingsåret eller de to foregående årene som sammen med støtte fra Sametinget overstiger 300 000 Euro. Ved eventuelle nye søknader om offentlig støtte (uansett støttekilde), har støttemottaker plikt til å opplyse om denne støtten. Opplysningsplikten gjelder i 3 regnskapsår fra tilbudstidspunktet.
- Dersom tilskuddet ikke er gitt i overensstemmelse med reglene eller mottaker ikke bruker tilskuddet til det formål tilskuddet er gitt til, kan ESA pålegge Sametinget å kreve tilskudd tilbake fra mottaker.
5 Rapportering og evaluering
5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse
- Tilskuddsmottaker rapporterer på resultater sett i sammenheng med målet til prosjektet/tiltaket og målet for tilskuddsordningen.
- Det skal sendes sluttrapport som eget dokument i tillegg til direkte rapportering i søknadsportalen. Rapporten skal beskrive og vise hvordan tilskuddsmottaker har synliggjort, istandsatt og/eller formidlet samiske kulturminner.
- All rapportering skal gjøres gjennom Sametingets tilskuddsportal.
5.2 Rapportering regnskap
- Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene gjennom Sametingets tilskuddsportal.
- Prosjektregnskapet for bruken av midlene skal vise alle kostnader og inntekter. Dette inkluderer eventuelle andre tilskudd og inntekter til prosjektet/tiltaket. I regnskapet skal det kun tas med kostnader og inntekter som er direkte knyttet til gjennomføring av prosjektet/tiltaket.
- Prosjektregnskapet skal være satt opp slik at det er sammenlignbart med godkjent kostnadsoverslag. Hvis dette ikke er gjort vil tilskuddet ikke utbetales. Ved vesentlige avvik mellom det godkjente kostnadsoverslaget og regnskapet skal det gis en begrunnelse for avviket.
- Dersom de endelige kostnadene i regnskapet til prosjektet/tiltaket er mindre enn godkjent kostnadsoverslag i vedtaket, vil Sametinget avkorte tilskuddet tilsvarende.
- Regnskap over bruken av midlene bekreftes på følgende måte:
- For tilskudd inntil kr 100 000 skal det sendes et prosjektregnskap som viser alle kostnader og inntekter for prosjektet opp mot godkjent kostnadsoverslag. Regnskapet skal utarbeides på bakgrunn av bilag, bilagene må være i nummerert rekkefølge i henhold til regnskapet.
- Tilskudd over kr 100 000 kan Sametinget kreve at regnskapet bekreftes av autorisert regnskapsfører eller statsautorisert revisor.
- Krav om revisjon gjelder ikke virksomheter som revideres av kommunerevisjonen og Riksrevisjonen.
- For tilskuddsmottaker som er registrert i merverdiavgiftsregisteret skal regnskapet vise kostnader og inntekter eksklusive merverdiavgift. Dette gjelder ikke de som er fritatt eller unntatt fra beregning av merverdiavgift.
- Ved rapportering på eget arbeid kreves det underskrevne timelister. Disse timelistene legges ved regnskap i Sametingets tilskuddsportal. Som dokumentasjon av timekostnader må det kunne fremlegges timelister som viser, fordelt pr. dag, navn på person, antall timer samt hvilke deler av prosjektet arbeidet er tilknyttet. Timelister må være signert av både prosjektdeltakere og prosjektleder.
5.3 Oppfølgning og evaluering
- Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene.
- Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering og evaluering av tilskuddsordningen.
5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd
- Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget.
- Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd.
- Sametinget vil trekke tilbake tilsagn om tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom:
- Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten.
- Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
- Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tilskuddsbrevet.
- Det er begjært oppløsning/oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
- Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til.
Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.