HR-medarbeider

Det har åpnet seg en ledig stilling i seksjon for HR i Sametingets administrasjon og vi er derfor på utkikk etter en engasjert HR medarbeider – er det deg?

Søknadsfrist: 05.04.2023.

HR seksjonen består av fem medarbeidere inkludert seksjonssjef og seksjonen er del av administrasjonsavdelingen. 

Sametinget har flere kontorsteder å velge mellom, og du kan jobbe ved et kontorsted som har ledig kapasitet. For tiden har vi ledige kontorplasser i Karasjok, Varangerbotn, Kautokeino, Manndalen, Evenskjer, Drag, Hattfjelldal, og Snåsa.

Sametingets ansatte må påregne seg på noe reisevirksomhet.

Arbeidsoppgaver

Som HR-medarbeider vil du ha varierte og spennende arbeidsoppgaver innen HR-feltet. Vi er en seksjon under utvikling, og du vil derfor få mulighet til å være med på ulike prosjekter. HR seksjonen har blant annet ansvar for utviklingsprosesser innen strategisk HR, hvor rekruttering, kompetanseutvikling, HMS og personal- og lønnspolitikk står sentralt. Videre driver seksjonen den løpende personalforvaltningen og forvalter tilhørende lov- og avtaleverk. HR-seksjonen bidrar, sammen med øvrige ledere i Sametinget, til at ansatte trives, er motivert og jobber for å nå våre hovedmål i tråd med våre verdier.

Dine arbeidsoppgaver:

Operativ HR:

  • Publisere informasjon fra HR seksjonen på Sametingets intranett.
  • Saksbehandle henvendelser til HR seksjonen i henhold til gjeldende rutiner, regelement, regelverk og lover (herunder blant annet: arbeidskontrakter, attester, brev, introduksjonsplaner, fungeringsplaner, fratredelsesplaner, terminalbrillesøknader etc.).
  • Bidra i utformingen og forbedring av guider/kurs/informasjonsmateriell til ledere og medarbeidere inkludert lage appelerende og pedagogiske powerpoint presentasjoner.
  • Holde kurs for medarbeidere (f.eks kurs for nyansatte).
  • Koordinere oversettelse (samisk/norsk) av intern og eksern kommunikasjon.
  • Koordinere nettverksmøter.

Strategisk HR:

  • Employer branding: Bidra i promotering av ledige stillingerog innhold på Sametingets SoMe platformer.
  • Bidra i HR analyser i tilknytning til iverksatte tiltak (analyser kan gjøres basert på både kvalitativ og kvantitativ data (f.eks lønnsstatestikk, spørreundersøkelser og intervjuer).

Øvrige HR relaterte prosjekter/oppgaver ved behov, f.eks.:

  • Forbedringsprosjekter og implementering av nye IT systemer.
  • Medarbeiderundersøkelser.
  • Kompetansekartlegging.
  • Lokale lønnsforhandlinger.

Stillingen kan også bli tillagt andre oppgaver knyttet til Sametingets virksomhet.

Din arbeidshverdag vil formes etter behov og dine kvalifikasjoner. Det må påregnes at stillingens og seksjonens arbeidsoppgaver og ansvarsområder vil endres i tråd med virksomhetens behov. 

Kvalifikasjoner

Vi ser etter deg som:

  • Har relevant utdanning fra universitet eller høyskole, minimum tilsvarende bachelornivå, fortrinnsvis innen HRM (Human Resource Management), administrasjon og ledelse, organisasjonsfag, eller arbeidsrett. Minimum 3 års relevant arbeidserfaring kan kompensere noe for utdanningskravet. For øvrig viser vi til statsansatte lovens § 3 – kvalifikasjonsprinsippet. 
  • Er en trygg person som evner å skape gode relasjoner til de rundt deg, uansett nivå, er god på samarbeid og som evner å kommunisere tydelig og godt skriftlig og muntlig. 
  • Er strukturert og liker å ha orden.
  • Initiativrik, liker høyt tempo, og ivrer etter å lære nye ting.
  • Har grunnleggende IT kunnskaper, og kompetanse i Microsoft verktøy slik som PowerPoint og Excel, gjerne også erfaring med nettsider/intranett, HR-system eller lignende, arkivsystem

I tillegg er det også en fordel, men ikke et krav, at du kjenner deg igjen i følgende: 

  • Er fleksibel.
  • Er endrings- og utviklingsorientert.
  • Har erfaring med HR eller administrative arbeidsoppgaver, gjerne også erfaring med nettsider/intranett, HR-system eller lignende, arkivsystem.
  • Har erfaring fra offentlig sektor og kjennskap til gjeldende lov og regelverk (f.eks. Statsansatteloven, hovedtariffavtaler, Arbeidsmiljøloven o.l.).
  • Har kunnskaper om samiske samfunnsforhold, og har samisk språkkompetanse.

Kunnskaper om samiske samfunnsforhold og samisk språkkompetanse vil bli særlig vektlagt. Dersom kandidater blir vurdert til å ha like kvalifikasjoner, vil kandidater som er samiskspråklige bli foretrukket framfor ikke-samiskspråklige. Kandidater som ikke behersker samisk, vil måtte forplikte seg til å bestå eksamen tilsvarende SÁÁL 1 og 2, innen to år etter tiltredelse. Dette tilsvarer en halvårsenhet, som dekkes av arbeidsgiver.

Ved vurdering av den best kvalifiserte, legges det vekt på utdanning, erfaring, personlig egnethet og motivasjon for stillingen.

Vi tilbyr

Hos oss får du jobbe med spennende HR oppgaver i et mangfoldig miljø i Sametinget.  

Du vil bli en del av en virksomhet under utvikling og med mye engasjement og godt arbeidsmiljø. Vi er stolte over å ha et langsiktig mål om at samisk er vårt hovedspråk og jobber med strategier for å nå det målet på sikt. Mange medarbeidere hos oss behøver kompetanse i både muntlig og skriftlig samisk før vi når det målet.

Sametinget følger statlig lov- og avtaleverk.

Hos oss får du:

  • Gode låne- og pensjonsordninger i Statens pensjonskasse.
  • For alle bosatt i områder som tidligere var Finnmark og Nord-Troms gjelder nedskriving av studielån i Statens lånekasse med 10 % pr. år, inntil kr 25.000, og særskilt skattefradrag.
  • Fleksibel arbeidstid og andre gode velferdsordninger.
  • En time per uke kan du trene i arbeidstida.
  • Kompetanseheving innen samisk språk og kulturforståelse

Lønn og arbeidsvilkår

Stillingen lønnes etter statens regulativ som førstekonsulent (Lønnsplan 90.103 - Saksbehandler - Stillingskode 1408 førstekonsulent). Det vil si lønn starter på lønnstrinn 45 (tilsvarer 435 600), avhengig av ansiennitet og kvalifikasjoner.

  • Det vil trekkes 2 % fra lønnen som innskudd til Statens pensjonskasse

Positiv særbehandling:

  • Vi mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det. Aktuell tilrettelegging kan for eksempel være tekniske hjelpemidler, tilpasning av møbler eller endring av rutiner, arbeidsoppgaver og arbeidstid.
  • Sametinget oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av alder, kjønn, nasjonal eller etnisk bakgrunn, funksjonshemming eller hull i CV.
  • Sametinget er IA-virksomhet (Inkluderende Arbeidsliv) og legger vekt på tilrettelegging av arbeidsforholdene for den enkelte medarbeider. 

Ansettelsen skjer i henhold til gjeldende lover, reglement og avtaler

Stillingen har 6 måneders prøvetid

Søknad

Finner du stillingen interessant og ønsker å søke?

Søknad sendes elektronisk via denne linken: Søk stillingen, og søknaden skal inneholde:

  • Søknadsbrev
  • CV - utdanning og yrkeserfaring må fylles inn i det elektroniske skjemaet
  • Vitnemål og attester må vedlegges
  • Minimum to referanser

I henhold til offentlighetsloven §25 kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om å ikke bli oppført på søkerlisten.

Kontakt

Nærmere opplysninger om stillingen fås ved henvendelse til:

Sammen styrker vi Sápmi

"Sammen styrker vi Sápmi" er Sametingets visjon for arbeidet som gjøres av ansatte. Sametingets overordnede oppdrag er at gjennom Sametingets politikk og forvaltning bevarer vi samisk språk, kultur og samfunnsliv.

Våre verdier i Sametinget 

  • i samisk ånd 
  • åpenhet 
  • samhandling 
  • inkluderende 
  • pålitelig og lojal 

Søknadsfrist

5. april 2023