Målet med samisk språkuke er å synliggjøre de samiske språkene i det offentlige rom, øke kunnskapen om samiske språk og bidra til å løfte statusen til språkene. De tre sametingene i Norge, Sverige og Finland ønsker at samiske språk skal synes, høres og brukes på alle samfunnsområder under språkuka.
– Denne uka skal våre samiske språk synes og høres i samfunnet. Vi er veldig stolte over mangfoldet av aktiviteter rundt om i landet, sier president i Sametinget i Norge Silje Karine Muotka (NSR).
Hun legger til at hun er spesielt glad for at aktører som Avinor, Tine, Freia, Widerøe og Circle K er med på å synliggjøre samiske språk på ulike plattformer.
– Det gleder meg at større aktører går foran og viser vei og synliggjør de samiske språkene i det offentlige rom, sier Muotka.
Samisk språkuke har vokst seg større for hvert år, og både kommuner, samiske institusjoner, lokale og nasjonale aktører og privatpersoner bidrar til å synliggjøre samiske språk denne uka.
Styrelseordförande i Sametinget i Sverige Håkan Jonsson sier at bevaring av samiske språk er viktig for den samiske befolkningen og for bevaring av den samiske kulturen.
– Språkuka har blitt en tradisjon som er kommet for å bli, og er en viktig markering av de samiske språkene. Uavhengig av kunnskapsnivå, så binder språkene oss sammen og skaper en samhørighet mellom oss, sier Jonsson.
President i Sametinget i Finland, Tuomas Aslak Juuso oppfordrer alle til å bidra til synliggjøring av samiske språk denne uka, både gjennom deltagelse på arrangement og på sosiale medier.
– Språkuka er en unik mulighet for synliggjøring av samiske språk, og håper jeg at også myndighetene og aktører i de nordiske landene tar samisk i bruk som del av sin virksomhet på en egnet måte under språkuka, sier Juuso.