Tilskudd til samiske hovedorganisasjoner

Søknadsfrist

  • 01.04.25 kl. 15.30

Søkere må logge inn via ID-porten.

Søknadsskjema (krever innlogging)

Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke

  • Samiske hovedorganisasjoner som er registrert i Enhetsregisteret i Norge.
  • Organisasjonene må dokumentere at de per. 31.12. to år før budsjettåret hadde minst 500 betalende medlemmer. Med dokumentasjon menes at revisor eller statsautorisert revisor skal bekrefte antall lokallag og betalende medlemmer.

Beregningsregler

  • Basistilskudd:
    • 30 % av den årlige rammen fordeles likt mellom de organisasjonene som oppfyller tildelingskriteriene.
  • Medlemstilskudd:
    • 70 % av den årlige rammen fordeles forholdsvis etter medlemstallet to år før budsjettåret.

Regelverket for ordningen

1 Mål, prioriteringer og kriterier for måloppnåelse

1.1 Mål for tilskuddsordningen

  • Opprettholde et variert organisasjonsliv og sikre organisasjonene et stabilt økonomisk fundament.

1.2 Kriterier for måloppnåelse

  • Tilskuddsmottaker gjennomfører møter og andre aktiviteter.
  • Tilskuddsmottaker synliggjør organisasjonens aktivitet.

2 Søknadens form og innhold

2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke

  • Samiske hovedorganisasjoner som er registrert i Enhetsregisteret i Norge.
  • Organisasjonene må dokumentere at de per. 31.12. to år før budsjettåret hadde minst 500 betalende medlemmer. Med dokumentasjon menes at revisor eller statsautorisert revisor skal bekrefte antall lokallag og betalende medlemmer.

2.2 Søknadsfrist

  • Sametingsrådet fastsetter søknadsfrist.

2.3 Krav til søknaden

  • Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
  • Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å kunne søke eller er utenfor prioriteringene for ordningen vil bli avvist.
  • Søknaden skal være innenfor Sametingets prioriteringer for tilskuddsordningen.
  • Søknaden skal inneholde prosjektbeskrivelse som omtaler prosjektets mål, faglig innhold, målgruppe, framdriftsplaner, budsjett, finansieringsplan og planlagt ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket.
  • Den som signerer søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
  • Søker plikter å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.

3 Søknadsbehandling

3.1 Søknadsbehandling

  • Sametinget har myndighet til å gjøre selvstendige vurderinger av søknadens relevans knyttet til kriterier og prioriteringer for tilskuddsordningen, samt andre relevante hensyn.
  • Sametinget vil gjøre følgende vurderinger av prosjektet:
    • Søknadene vurderes opp mot målet for tilskuddsordningen og de prioriteringer som gjelder for tilskuddsordningen.
    • Søknader vurderes ut fra hvordan bærekraft er ivaretatt i prosjektet, om prosjektet er økonomisk realistisk, om det ut ifra en faglig vurdering er gjennomførbart, om det faglige innholdet er av god kvalitet og profesjonelt, om prosjektet er etisk forsvarlig og hvilke samfunnsmessige konsekvenser prosjektet har.
    • Sametinget vil også gjøre en vurdering av likestillings- og mangfoldsperspektivet i prosjektet.
  • I forbindelse med søknadsbehandlingen kan Sametinget:
    • Innhente kredittopplysninger om søkeren.
    • Manglende rapporteringer og forsinkelser av ferdigstillelse i tidligere tilskuddssaker vil bli vektlagt.
    • Sametinget tar forbehold om at søknadssum og omfang av prosjekt kan justeres som del av vurderingen av totalrammen for tilskuddsmidler.

3.2 Avslag

  • Tilskuddsordningen er ikke rettighetsbasert. Søker har ikke krav på tilskudd selv om alle forutsetninger for å få tilskudd er oppfylt.
  • Søknad om støtte kan i tillegg avslås når:
    • Søknaden ikke oppfyller tildelingskriterier, prioriteringene og/eller målet for ordningen.
    • Søknaden ikke kan prioriteres innenfor Sametingets økonomiske ramme.
    • Søknaden mangler påkrevde opplysninger.
    • Tidligere tildelinger er brukt i strid med forutsetningene, herunder om søker har unnlatt å sende inn rapporter, eller har sendt inn mangelfull rapport.

3.3 Behandlingstid

  • Søknaden behandles innen tre måneder etter søknadsfrist.
  • Sametinget kan ved behov spørre etter mer dokumentasjon, dette kan forlenge behandlingstiden.

3.4 Vedtak og aksept

  • Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel.
  • Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.

3.5 Vilkår for tilskuddsmottaker

  • Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket.
  • Samme prosjekt/tiltak kan ikke motta tilskudd over flere av Sametingets tilskuddsordninger.
  • Prosjekt/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan som en hovedregel ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål. Unntak kan gjøres i visse tilfeller der særlige grunner foreligger.
  • Tilskuddet skal brukes i samsvar med det formål og forutsetninger som fremgår av tildelingsbrevet.
  • Endringer i grunnlaget for tilskuddet kan kun foretas etter forutgående skriftlig henvendelse til og samtykke fra Sametinget.
  • Eventuelle samarbeidspartnere skal være kjent med vilkårene for tilskuddet.

3.6 Frist for ferdigstillelse av prosjekt/tiltak

  • Frist for ferdigstillelse er 1 år etter at tildelingsbrevet er sendt.
  • Tilskuddsmottaker kan søke om inntil ett års utsatt frist for ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket dersom særlige grunner foreligger. Søknad skal begrunnes. Sametinget har myndighet til å vurdere, avvise eller sette nye krav til ferdigstillelse.

3.7 Endringer i forutsetninger for tilskuddet

  • Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan i tillegg til endret prioritering av oppgaver, vil alltid regnes som en vesentlig endring.

3.8 Utbetalingsvilkår

  • Når vedtaket er akseptert kan tilskuddsmottaker be om utbetaling på 75 % av det innvilgende tilskuddet.
  • Når prosjektet er avsluttet og regnskap og rapport er godkjent av Sametinget kan utestående tilskudd utbetales.
  • Tilskuddsmidlene er ikke overførbare til neste budsjettår. De kan således kun nyttes dette budsjettåret. Anmodning om siste utbetaling må fremmes innen 01.06. det året tilskuddet tildeles.
  • Tilsagnet om driftsstøtte anses som bortfalt dersom fristen ikke blir overholdt, og ubenyttede midler tilbakeføres Sametinget etter fristens utløp.
  • Dersom søker tidligere har fått innvilget tilskudd fra Sametinget og vilkårene for tilskudd er misligholdt, vil det kunne medføre stans i utbetalinger inntil misligholdet er opphørt.

4 Beregningsregler, definisjoner og EØS-reglement

4.1 Beregningsregler

  • Basistilskudd:
    • 30 % av den årlige rammen fordeles likt mellom de organisasjonene som oppfyller tildelingskriteriene.
  • Medlemstilskudd:
    • 70 % av den årlige rammen fordeles forholdsvis etter medlemstallet to år før budsjettåret.

4.2 Definisjoner

Samisk hovedorganisasjon:

En samisk hovedorganisasjon er en landsomfattende organisasjon med bredde i aktivitetene. Det vil si at aktiviteten ikke er rettet mot et avgrenset område av samfunnet. Organisasjonen arbeider både med politisk arbeid, kulturarbeid og studievirksomhet.

4.3 EØS-regler

  • Sametingets tilskuddsordninger må ligge innenfor rammene av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Sametinget er, på lik linje med andre deler av stats-, kommunal- og fylkesforvaltningen, bundet av de bestemmelser EØS-avtalen har nedfelt om adgangen til å tildele offentlig støtte.
  • Tilskuddet kan i enkelte tilfeller tildeles i henhold til EØS – avtalens regler om bagatellmessig støtte. Reglene om bagatellmessig støtte følger av forskrift av 14. november 2008 nr 1213. Ifølge disse reglene kan tilskuddsmottaker ikke motta bagatellmessig støtte på mer enn til sammen 200 000 Euro over et tidsrom på 3 regnskapsår.
  • Før tilskuddet kan utbetales, må tilskuddsmottaker bekrefte overfor Sametinget at det ikke er mottatt bagatellmessig støtte fra andre kilder i utbetalingsåret eller de to foregående årene som sammen med støtte fra Sametinget i gjennomsnitt overstiger NOK 600 000. Ved eventuelle nye søknader om offentlig støtte (uansett støttekilde), har støttemottaker plikt til å opplyse om denne støtten. Opplysningsplikten gjelder i 3 regnskapsår fra tilbudstidspunktet.
  • Dersom tilskuddet ikke er gitt i overensstemmelse med reglene eller mottaker ikke bruker tilskuddet til det formål tilskuddet er gitt til, kan ESA pålegge Sametinget å kreve tilskudd tilbake fra mottaker.

5 Rapportering og evaluering

5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse

  • Tilskuddsmottaker rapporterer på resultater sett i sammenheng med målet til prosjektet/tiltaket og målet for tilskuddsordningen.
  • Antall avholdte møter og aktiviteter.
  • Beskrivelse av organisasjonens aktivitet eller organisasjonens årsrapport/årsmelding.
  • All rapportering skal gjøres gjennom Sametingets tilskuddsportal.

5.2 Rapportering regnskap

  • Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene gjennom Sametingets tilskuddsportal. Tilskuddsmottaker skal innen 01.06. det påfølgende året levere årsregnskapet for organisasjonen og kontospesifisert regnskap for foregående år.
  • Årsregnskapet skal bekreftes av statsautorisert eller registrert revisor.
  • Revisor eller Statsautorisert revisor skal bekrefte at medlemskontingenten pr. medlem er på minimum kr 100 pr. år. Medlemskontingenten for ungdom (i aldersgruppen 0-25 år) er på kr 50 pr. år. Dette sendes Sametinget innen 01.06.
  • Dersom midlene nyttes til avlønning og honorarer, er støttemottaker arbeidsgiveransvarlig og må på vanlig måte foreta eventuelle forskuddstrekk og sørge for innberegning av godtgjørelse på lønns- og trekkoppgave til kommunekassereren i kommunen.
  • Regnskapet skal være signert av leder/ansvarlig.
  • Prosjektregnskapet skal være satt opp slik at det er sammenlignbart med godkjent kostnadsoverslag. Hvis dette ikke er gjort vil tilskuddet ikke utbetales. Ved vesentlige avvik mellom det godkjente kostnadsoverslaget og regnskapet skal det gis en begrunnelse for avviket.
  • Dersom de endelige kostnadene i regnskapet til prosjektet/tiltaket er mindre enn godkjent kostnadsoverslag i vedtaket, vil Sametinget avkorte tilskuddet tilsvarende.
  • Regnskap over bruken av midlene bekreftes på følgende måte:
    • Tilskudd inntil kr 100 000 kan bekreftes med godkjent faktura og bankbekreftelse på at den er betalt. Det må sendes et prosjektregnskap som viser alle kostnader og inntekter for prosjektet opp mot godkjent kostnadsoverslag. Regnskapet skal utarbeides på bakgrunn av bilag, bilagene må være i nummerert rekkefølge i henhold til regnskapet.
    • Tilskudd over kr 100 000 bekreftes på følgende måte: Av autorisert regnskapsfører eller statsautorisert revisor.
  • For tilskuddsmottaker som er registrert i merverdiavgiftsregisteret skal regnskapet vise kostnader og inntekter eksklusive merverdiavgift. Dette gjelder ikke de som er fritatt eller unntatt fra beregning av merverdiavgift.

5.3 Oppfølgning og evaluering

  • Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene.
  • Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering.

5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd

  • Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget.
  • Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd.
  • Sametinget vil trekke tilbake tilsagn om tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom:
    • Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten.
    • Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
    • Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tildelingsbrevet.
    • Det er begjært oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
    • Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til.
    • Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.

Deleknapper