Søknadene blir behandlet forløpende og innen tre måneder etter innsendt søknad.
Søkere må logge inn via ID-porten.
Søknadsskjema (krever innlogging)
Prioriteringer i 2025
- Skjønnlitteratur med originalmanus på samiske språk.
- Faglitteratur med originalmanus på samiske språk.
- Oversettelser av skjønnlitteratur til samiske språk.
- Lydbøker.
- E-bøker.
Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke
- Foretak.
- Forlag/foretak som mottar direkte tilskudd til forlagsstøtte over Sametingets budsjett er ikke støtteberettiget over denne søkerbaserte ordningen.
- Foretak, institusjoner og organisasjoner som mottar tilskudd må være registrert i Enhetsregisteret i Norge.
Beregningsregler
Produksjon og utgivelse av samisk litteratur
a) Forfatterhonorar
- Romaner, noveller og fortellinger kr 130 000.
- Dikt, skuespill kr 110 000.
- Faglitteratur kr 100 000.
- Barnebøker kr 80 000.
- Honorar for oversetting av faglitteratur inntil kr 1 500 pr. side med 2000 anslag.
- Honorar for oversetting av skjønnlitteratur inntil kr 1 500 pr. side med 2000 anslag.
b) Produksjon
For bok og e-bokproduksjon:
Totale produksjonskostnader innbefatter teknisk produksjon og redaksjonelle utgifter, og tilskudd beregnes som følger pr. ark (dvs. 16 sider):
- Vanlig glatt sats (prosa) kr 11 000.
- Vanskeligere sats (lyrikk og skuespill) kr 14 000.
- Ebok-tillegg kr 8000.
- Dersom summen av de ovenstående satsene ikke dekker de totale produksjonskostnader, kan søker legge fram et kostnadsoverslag for det omsøkte prosjekt. Disse må begrunnes skriftlig. Med teknisk produksjon menes format, papirkvalitet, fargebruk, korrekturrettelser, innbinding og omslag.
- Med redaksjonelle utgifter menes språklig, faglig og pedagogisk bearbeiding og korrekturlesing.
- Digitale lydbøker kan få støtte inntil kr 100 000
- Dersom summen jf. de ovenstående satsene ikke dekker de totale produksjonskostnader, kan søker legge fram et kostnadsoverslag for det omsøkte prosjekt. Disse må begrunnes skriftlig.
- Med all produksjon menes teknisk produksjon, innlesning og mangfoldiggjøring.
c) Illustrasjonskostnader
Illustrasjonshonorarer og kjøp av fotografier beregnes ut fra begrunnet kostnadsoverslag.
d) Generelle kostnader
I tillegg kan det av utgiftene under pkt. b) beregnes in-Stil 75 % til generelle kostnader for trykte bøker og inntil 40 % for lydbøker.
e) Markedsføring og distribusjon
I tillegg kan tilskuddsmottaker få inntil 50 % av punkt b) til produksjonskostnader til markedsføring og distribusjon.
Regelverket for ordningen
1 Mål, prioriteringer og kriterier for måloppnåelse
1.1 Mål for tilskuddsordningen
- Samisk litteratur som er tilgjengelig på samisk.
1.2 Prioriteringer
- Skjønnlitteratur med originalmanus på samiske språk.
- Faglitteratur med originalmanus på samiske språk.
- Oversettelser av skjønnlitteratur til samiske språk.
- Lydbøker.
- E-bøker.
1.3 Kriterier for måloppnåelse
- Hvilken betydning har ordningen hatt over tid for samisk litteratur.
- Antall samiskspråklige utgivelser.
- Antall samiskspråklige utgivelser fordelt på sjanger.
- Antall samiskspråklige utgivelser fordelt på de ulike samiske språkene.
- Antall samiskspråklige utgivelser fordelt på ulike målgrupper.
- Antall samiskspråklige e-bøker og lydbokutgivelser språk.
2 Søknadens form og innhold
2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke
- Foretak, institusjoner og organisasjoner som mottar tilskudd må være registrert i Enhetsregisteret i Norge.
- Forlag/foretak som mottar direkte tilskudd til forlagsstøtte over Sametingets budsjett er ikke støtteberettiget over denne søkerbaserte ordningen.
2.2 Søknadsfrist
Skal være med:
- Sametingsrådet fastsetter søknadsfrist.
2.3 Krav til søknaden
- Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
- Søknaden må være innsendt i Sametingets tilskuddsportal før prosjektet / tiltaket er påbegynt.
- Det kan ikke søkes tilskudd til samme prosjekt over flere av Sametingets søkerbaserte tilskuddsordninger.
- Prosjekter/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan som hovedregel ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål.
- Søknader som ikke oppfyller mål for tilskuddsordningen eller er utenfor prioriteringene for ordningen vil bli avvist.
- Søknaden skal inneholde prosjektbeskrivelse som omtaler prosjektets mål, faglig innhold, målgruppe, framdriftsplaner, budsjett med pristilbud, finansieringsplan og planlagt ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket. Omfanget av eget arbeid skal beskrives i søknaden.
- Søknaden skal inneholde en beskrivelse av hvordan bærekraft / birgejupmi er ivaretatt i prosjektet. Sametingets definisjon av birgejupmi/bierggim/bïerkenidh:
- Ferdigstilt samiskspråklig manus og avtale med forfattere og eventuelle illustratører skal være vedlagt.
- Faglig vurdering av manuskriptet fra forlagets redaktør eller ekstern fagkonsulent skal være vedlagt.
- Ved søknad om oversetting skal en prøveoversettelse på minimum 2 sider vedlegges søknaden sammen med intensjonsavtale med oversetter. I tillegg skal kontrakt med rettighetshaver foreligge.
- Den som sender inn søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
- Søker plikter alltid å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.
- Det ytes ikke tilskudd til tiltak som anses å falle inn under en institusjon/organisasjons ordinære driftsoppgaver, eller prosjekter som er av driftsmessig karakter.
- Med driftsbetingede kostnader menes: rentekostnader, gebyrer, andre finanskostnader, skatter og avgifter, strøm, kostnader til lokaler, forsikringer, pensjonskostnader, sosiale kostnader, andre personalkostnader, styrehonorar, kostnader til styre, bedriftsforsamlings- og generalforsamlingsmøter, avskrivinger og nedskrivinger.
- Det ytes heller ikke tilskudd til uspesifiserte utgifter og sosiale kostnader
3 Søknadsbehandling og beregningsregler
3.1 Søknadsbehandling
Sametinget vil gjøre følgende vurderinger av prosjektet:
- Søknadene vurderes opp mot målet for tilskuddsordningen og de prioriteringer som gjelder for tilskuddsordningen.
- Søknader vurderes ut fra hvordan bærekraft er ivaretatt i prosjektet, om prosjektet er økonomisk realistisk, om det ut i fra en faglig vurdering er gjennomførbart, om det faglige innholdet er av god kvalitet og profesjonelt, om prosjektet er etisk forsvarlig og hvilke samfunnsmessige konsekvenser prosjektet har.
- Sametinget vil også gjøre en vurdering av likestillings- og mangfoldsperspektivet i prosjektet.
- Følgende litteraturfaglige kriterier legges til grunn for vurderingen av søknaden:
- Begrunnelse for og formål med produksjonen.
- Hvorvidt produksjonen er nyskapende og utprøvende.
- Hvorvidt utgivelsen bidrar til bredde innenfor sin sjanger.
- Samiske språk.
I forbindelse med søknadsbehandlingen vil Sametinget:
- Innhente kredittopplysninger om søkeren
- Vurdere manglende rapporteringer i tidligere tilskuddssaker.
- Sametinget tar forbehold om at søknadssum og omfang av prosjekt kan justeres som del av vurderingen av totalrammen for tilskuddsmidler.
- I henhold til forvaltningsloven vil søknader behandles innen 3 måneder.
3.2 Beregningsregler
Produksjon og utgivelse av samisk litteratur
a) Forfatterhonorar
- Romaner, noveller og fortellinger kr 130 000.
- Dikt, skuespill kr 110 000.
- Faglitteratur kr 100 000.
- Barnebøker kr 80 000.
- Honorar for oversetting av faglitteratur inntil kr 1 500 pr. side med 2000 anslag.
- Honorar for oversetting av skjønnlitteratur inntil kr 1 500 pr. side med 2000 anslag.
b) Produksjon
For bok og e-bokproduksjon:
Totale produksjonskostnader innbefatter teknisk produksjon og redaksjonelle utgifter, og tilskudd beregnes som følger pr. ark (dvs. 16 sider):
- Vanlig glatt sats (prosa) kr 11 000.
- Vanskeligere sats (lyrikk og skuespill) kr 14 000.
- Ebok-tillegg kr 8000.
- Dersom summen av de ovenstående satsene ikke dekker de totale produksjonskostnader, kan søker legge fram et kostnadsoverslag for det omsøkte prosjekt. Disse må begrunnes skriftlig. Med teknisk produksjon menes format, papirkvalitet, fargebruk, korrekturrettelser, innbinding og omslag.
- Med redaksjonelle utgifter menes språklig, faglig og pedagogisk bearbeiding og korrekturlesing.
- Digitale lydbøker kan få støtte inntil kr 100 000
- Dersom summen jf. de ovenstående satsene ikke dekker de totale produksjonskostnader, kan søker legge fram et kostnadsoverslag for det omsøkte prosjekt. Disse må begrunnes skriftlig.
- Med all produksjon menes teknisk produksjon, innlesning og mangfoldiggjøring.
c) Illustrasjonskostnader
Illustrasjonshonorarer og kjøp av fotografier beregnes ut fra begrunnet kostnadsoverslag.
d) Generelle kostnader
I tillegg kan det av utgiftene under pkt. b) beregnes in-Stil 75 % til generelle kostnader for trykte bøker og inntil 40 % for lydbøker.
e) Markedsføring og distribusjon
I tillegg kan tilskuddsmottaker få inntil 50 % av punkt b) til produksjonskostnader til markedsføring og distribusjon.
3.3 Definisjoner
Generelle kostnader omfatter andre utgifter forlaget har til utvikling av boka utenom det som fremkommer i punkt b). Det kan være utgifter forlaget har til husleie, kontoradministrasjon, reiser, eksterne konsulenttjenester, opphavsrettigheter, faglig kvalitetssikring, bilderedigering og lignende.
Det ytes ikke tilskudd til tiltak som anses å falle inn under en institusjon/organisasjons ordinære driftsoppgaver, eller prosjekter som er av driftsmessig karakter.
Det ytes heller ikke tilskudd til uspesifiserte utgifter, sosiale kostnader og investeringer.
Med driftsbetingede kostnader menes: regnskaps- og revisjonshonorar, rentekostnader, gebyrer, andre finanskostnader, skatter og avgifter, strøm, kostnader til lokaler, forsikringer, pensjonskostnader, sosiale kostnader, andre personalkostnader, styrehonorar, kostnader til styre, bedriftsforsamlings- og generalforsamlingsmøter, avskrivinger og nedskrivinger.
Med sosiale kostnader menes: Personalgaver, kurs for arbeidstakere, fri kantine og andre lignende goder.
Egeninnsats/frivillig innsats beregnes etter en fastsatt sats inntil kr. 400,- pr. time
3.4 Vedtak og aksept
- Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel.Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
3.5 Vilkår for tilskuddsmottaker
- Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket.
- Tilskuddet skal brukes i samsvar med det formål og forutsetninger som fremgår av tildelingsbrevet.
3.6 Frist for ferdigstillelse av prosjekt/tiltak
- Frist for ferdigstillelse er 1 år etter at tildelingsbrevet er sendt.
- Tilskuddsmottaker kan søke om inntil ett års utsatt frist for ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket dersom særlige grunner foreligger. Søknad skal begrunnes.
3.7 Endringer i forutsetninger for tilskuddet
- Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan i tillegg til endret prioritering av oppgaver, vil alltid regnes som en vesentlig endring.
3.8 Utbetalingsvilkår
- Når vedtaket er akseptert kan tilskuddsmottaker be om utbetaling på 50 % av det innvilgende tilskuddet.
- Når prosjektet er avsluttet og regnskap og rapport er godkjent av Sametinget vil utestående tilskudd utbetales.
- 5 eksemplarer av det ferdigstilte produktet skal sendes Sametinget sammen med anmodning om sluttutbetaling. Disse skal sendes til Sametinget i Karasjok. Siste del av utbetalingen foretas ikke før disse er levert.
- E-bøker skal gjøres tilgjengelig for Sametinget ved rapportering. Det skal vises til at det er gjort avtale om utlån av e-bøker med bokbasen eller biblioteksentralen.
- Lydbøker skal gjøres tilgjengelig for Sametinget ved rapportering.
- Prosjekter som har mottatt støtte fra Sametinget skal sende manus til Sametingets CORPUS formål. Siste del av utbetalingen foretas ikke før manus er levert.
4 EØS-reglement
4.1 EØS-regler
- Sametingets tilskuddsordninger må ligge innenfor rammene av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Sametinget er, på lik linje med andre deler av stats-, kommunal- og fylkesforvaltningen, bundet av de bestemmelser EØS-avtalen har nedfelt om adgangen til å tildele offentlig støtte.
- Tilskuddet kan i enkelte tilfeller tildeles i henhold til EØS – avtalens regler om bagatellmessig støtte. Reglene om bagatellmessig støtte følger av forskrift av 10. mai 2024 nr 761. Ifølge disse reglene kan tilskuddsmottaker ikke motta bagatellmessig støtte på mer enn til sammen 300 000 Euro over et tidsrom på 3 regnskapsår.
- Før tilskuddet kan utbetales, må tilskuddsmottaker bekrefte overfor Sametinget at det ikke er mottatt bagatellmessig støtte fra andre kilder i utbetalingsåret eller de to foregående årene som sammen med støtte fra Sametinget overstiger 300 000 Euro. Ved eventuelle nye søknader om offentlig støtte (uansett støttekilde), har støttemottaker plikt til å opplyse om denne støtten. Opplysningsplikten gjelder i 3 regnskapsår fra tilbudstidspunktet.
- Dersom tilskuddet ikke er gitt i overensstemmelse med reglene eller mottaker ikke bruker tilskuddet til det formål tilskuddet er gitt til, kan ESA pålegge Sametinget å kreve tilskudd tilbake fra mottaker.
5 Rapportering og evaluering
5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse
- Tilskuddsmottaker rapporterer på resultater sett i sammenheng med målet til prosjektet/tiltaket og målet for tilskuddsordningen.
- All rapportering skal gjøres gjennom Sametingets tilskuddsportal.
- Det skal rapporteres på følgende:
- Hvilken sjanger ble utgivelsen utgitt på?
- Hvilket samisk språk ble utgivelsen utgitt på?
- Målgruppen for utgivelsen?
- Hvilken plattform ble utgivelsen utgitt på?
- Hvordan er utgivelsen markedsført og distribuert?
- Har søker opplyst om at utgivelsen er støttet av Sametinget?
- Oppnådde søker annen finansiering til utgivelsen?
5.2 Rapportering regnskap
- Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene gjennom Sametingets tilskuddsportal.
- Prosjektregnskapet for bruken av midlene skal vise alle kostnader og inntekter. Dette inkluderer eventuelle andre tilskudd og inntekter til prosjektet/tiltaket. I regnskapet skal det kun tas med kostnader og inntekter som er direkte knyttet til gjennomføring av prosjektet/tiltaket.
- Prosjektregnskapet skal være satt opp slik at det er sammenlignbart med godkjent kostnadsoverslag.
- Dersom de endelige kostnadene i regnskapet til prosjektet/tiltaket er mindre enn godkjent kostnadsoverslag i vedtaket, vil Sametinget avkorte tilskuddet tilsvarende.
- Regnskap over bruken av midlene bekreftes på følgende måte:
- Tilskudd inntil kr 100 000 kan bekreftes med godkjent faktura og bankbekreftelse på at den er betalt. Det må sendes et prosjektregnskap som viser alle kostnader og inntekter for prosjektet opp mot godkjent kostnadsoverslag. Regnskapet skal utarbeides på bakgrunn av bilag, bilagene må være i nummerert rekkefølge i henhold til regnskapet.
- Tilskudd over kr 100 000 skal regnskapet bekreftes av autorisert regnskapsfører eller statsautorisert revisor.
- Krav om revisjon gjelder ikke virksomheter som revideres av kommunerevisjonen og Riksrevisjonen.
- For tilskuddsmottaker som er registrert i merverdiavgiftsregisteret skal regnskapet vise kostnader og inntekter eksklusive merverdiavgift. Dette gjelder ikke de som er fritatt eller unntatt fra beregning av merverdiavgift.
5.3 Oppfølgning og evaluering
- Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene.
- Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering og evaluering av tilskuddsordningen.
5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd
- Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget.
- Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd.
- Sametinget vil trekke tilbake tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom:
- Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten.
- Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
- Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tildelingsbrevet.
- Det er begjært oppløsning/oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
- Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til.
- Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.