Dåarjoe evtiedæmman pedagogeles ïebnijste maanagïertide

Prioriteringer i 2024

  • Språkstimulerende materiell som er egnet for barnehagebarn.
  • Barnehagefaglig pedagogisk materiell som er egnet for samiske barnehagelærere og barnehagelærerstudenter.

Søknadsfrist

  • 02.05.24 kl. 16.00.

Søkere må logge inn via ID-porten.

Søknadsskjema (krever innlogging)

Regelverket for denne ordningen

1 Mål og prioriteringer for tilskuddsordningen

1.1 Mål for tilskuddsordningen

  • Barnehager, barnehagelærere og utdanningsinstitusjoner har god tilgang på pedagogisk materiell med samisk innhold på samiske språk.

1.2 Prioriteringer

  • Språkstimulerende materiell som er egnet for barnehagebarn.
  • Barnehagefaglig pedagogisk materiell som er egnet for samiske barnehagelærere og barnehagelærerstudenter.

1.3 Kriterier for måloppnåelse

  • Antall ferdigstilte og utgitte pedagogiske materiell på nord-, lule- og sørsamisk.
  • Antall igangsatte prosjekter.
  • Type pedagogisk materiell.

2 Søknadens form og innhold

2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke

  • Forlag.
  • Fagmiljøer i samarbeid med barnehager med samisk barnehagetilbud.
  • Foretak, institusjoner og organisasjoner som mottar tilskudd må være registrert i Enhetsregisteret i Norge.

2.2 Søknadsfrist

  • Søknadsfrist fastsettes av sametingsrådet.

2.3 Krav til søknaden

  • Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
  • Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å kunne søke vil bli avvist.
  • Søknaden skal være innenfor Sametingets prioriteringer for tilskuddsordningen. 
  • Fullstendig kostnadsoverslag og finansieringsplan for prosjektet/tiltaket, inklusiv annen offentlig finansiering. 
  • Kostnadene i kostnadsoversikten må dokumenteres med pristilbud.
  • Prosjektbeskrivelse som omtaler prosjektets mål, faglig innhold, målgruppe, framdriftsplaner og planlagt ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket. 
  • Søknaden skal inneholde en beskrivelse av hvordan bærekraft/birgejupmi er ivaretatt i prosjektet.
  • Den som signerer søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen. 
  • Søknaden må være innsendt i Sametingets tilskuddsportal før prosjektet / tiltaket er påbegynt.
  • Søker plikter å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.

3 Søknadsbehandling

3.1 Søknadsbehandling

  • Søknader vurderes ut fra bærekraft, samt ut fra økonomiske, markedsmessige, tekniske, samfunnsmessige, etiske, faglig innhold, profesjonalitet og kvalitet, samt andre relevante hensyn. Blant annet vurderes om prosjektet lar seg praktisk gjennomføre. Sametinget vektlegger særlig likestillings- og mangfoldsperspektiv ved saksbehandling.
  • Sametinget vil innhente kredittopplysninger om søkeren.
  • Manglende rapporteringer og forsinkelser av ferdigstillelse i tidligere tilskuddssaker vil bli vektlagt.
  • Behandlingstid:
    • Tilskuddsordninger med åpen søknadsfrist blir behandlet fortløpende og innen tre måneder etter innsendt søknad.
    • Tilskuddsordninger med søknadsfrist blir behandlet innen tre måneder etter søknadsfrist.
  • Sametinget kan ved behov spørre etter mer dokumentasjon.
  • Omfanget av eget arbeid skal vurderes på søkertidspunktet og beskrives i søknaden. Ved eget arbeid stilles det krav om underskrevne timeliste og fastsatt timesats.
  • Sametinget tar forbehold om at søknadssum og omfang av prosjekt kan justeres som del av vurderingen av totalrammen for tilskuddsmidler.

3.2 Vedtak og aksept

  • Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel.
  • Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.

3.3 Vilkår for tilskuddsmottaker

  • Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket.
  • Samme prosjekt/tiltak kan ikke motta tilskudd over flere av Sametingets tilskuddsordninger.
  • Prosjekt/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål.

3.3.1 Formelle og pedagogiske krav til pedagogisk materiell

  • Pedagogisk materiell kan produseres som konkretiseringsmateriell, i trykt form og/eller digitale komponenter eller som ren digital komponent.
  • Pedagogisk materiell skal utvikles i henhold til gjeldende rammeplan for barnehager.
  • Ved utvikling av pedagogisk materiell skal samiske rettskrivingsnormer følges og godkjente termer brukes. Med godkjente termer menes termer som finnes i ordbøker/-lister. Dersom det utarbeides forslag til nye termer, skal tilskuddsmottaker følge Sametingets retningslinjer for terminologiarbeid og sende disse til Giellagáldu for godkjenning. Hvis det i et ferdig læremiddel er brukt termer som ikke er godkjent av Giellagáldu, skal det i læremiddelet fremgå ordliste med forklaring av termer.
  • Ved utforming av pedagogisk materiell skal hensynet til det allsamiske perspektivet og det flerkulturelle samfunn ivaretas for å bekrefte barnas identitet og utvide deres perspektiv. I materiell hvor man formidler generelt om samiske samfunn, kultur og historie, er det viktig at tekst og bildematerialet viser mangfoldet i Sápmi.
  • Pedagogisk materiell skal utformer slik at de fremmer likestilling og likeverd, og hindre diskriminering, jf diskriminerings– og tilgjengelighetsloven § 1.
  • Ved utvikling av læremidler med flere komponenter bør tilskuddsmottaker ha forfatter/oversettergruppe med minimum 3-4 personer for å sikre gjennomføringen av prosjektet.
  • Tilskuddsmottaker skal etablere referansegruppe med relevant språk- og fagpedagogisk kompetanse som skal følge opp prosjektet og bidra til at produktet får god kvalitet. Ved utvikling av digitalt materiell skal IKT-kompetanse og kompetanse om pedagogisk bruk av IKT ved digitale komponenter være representert i referansegruppen.
  • Tilskuddsmottaker skal avtale med forfattere, illustratører, oversettere og andre bidragsytere om at materiellet i sin helhet eller deler av det kan utgis, spres eller fremstilles i bokform, elektronisk form (herunder nettbasert versjon) eller i et hvilket som helst annet medium.
  • Tilskuddsmottaker skal ha avtale med forfatterne om at det pedagogiske materiellet, uten vederlag, skal kunne oversettes til flere samiske språk.
  • Tilskuddsmottaker skal, uten vederlag, overlate manus i elektronisk form til statlige produsenter av tilrettelagte utgaver til synshemmede og lesehemmede eller til personer med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon. Innholdet i det elektroniske manuset må være identisk med den endelige utgaven og foreligge i en utgave/ format som kan bearbeides med vanlig datamaskin.
  • Manuset må være strukturert og uthevinger, overskrifter m.v. må være identifisert med koder.
  • Digitale komponenter må utvikles med tanke på enkel oppdatering og implementering i nye prosjekter, og følge kvalitetskriterier for digitale læremidler utarbeidet av Senter for IKT i utdanningen.
  • Skal være nettbasert, eller nedlastbar fra internett, og tilgjengelig fra ulike nettlesere og operativsystemer.
  • Skal gjøre god bruk av åpne standarder, og dokumentere bruk av formater med behov for plug-ins og andre utvidelser i nettleseren.
  • Skal følge standarder og retningslinjer, samt bruke riktig kode på riktig måte for å sikre at innholdet kan tilpasses ved hjelp av innstillinger i nettleser.
  • Skal tilpasses FEIDE.
  • Leverandør skal etter forespørsel, uten vederlag overlate manus i elektronisk form til Giellatekno, Senter for samisk språkteknologi ved universitetet i Tromsø, som utvikler språkteknologi program. Innholdet i det elektroniske manuset må være identisk med den endelige utgaven og foreligge i en utgave og et format som kan bearbeides med vanlig datamaskin. Manuset må være strukturert og uthevinger, overskrifter mv. må være identifisert med koder. Leverandør skal gi informasjon om hvilken type format som er brukt og hvordan den kan åpnes.http://giellatekno.uit.no/
  • Tilskuddsmottaker skal levere 5 eksemplarer av trykt materiell eller avtalt antall eksemplarer av det pedagogiske materiellet til Sametinget. Når det gjelder digitale læremidler skal tilskuddsmottaker sende innloggingsopplysninger til Sametinget.
  • Tilskuddsmottaker er ansvarlig for distribusjon og markedsføring av det pedagogiske materiellet.
  • Tilskuddsmottaker skal sørge for at trykte komponenter tilbys markedet i minst fem år.
  • Tilskuddsmottaker skal sørge for drift og vedlikehold av digitale komponenter i minst fem år fra de er tilgjengelige.

3.3.2 Tekniske krav til digitale læremidler

  • Utvikling av digitale læremidler, som er utviklet med hensikt å støtte læringsaktiviteter i opplærings- og utdanningssektoren, omfattes av Forskrift om universell utforming av informasjons- og kommunikasjonsteknologiske (IKT)-løsninger: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-06-21-732/ Veiledning for universell utforming: https://www.uutilsynet.no/veiledning/veiledning/704.
  • Digitale læremidler må utvikles med tanke på enkel oppdatering og implementering i nye læremiddelprosjekter.
  • Digitalt læremiddel skal oppfylle følgende krav:
    • Skal gjøre god bruk av åpne standarder, og dokumentere bruk av formater med behov for plugg-ins og andre utvidelser i nettleseren.
    • Skal være nettbasert eller lett tilgjengelig for nedlastning fra internett, og tilgjengelig fra ulike nettlesere og operativsystemer.
    • Digitale læremidler (gjelder ikke materiell for barnehage) skal merkes i henhold til norsk standard NS 4180:2017 Læringsteknologi - Metadata for læringsressurser, der utdanningsspesifikke egenskaper i kap. 5.2.2 fylles ut med referanser til Grep (den nasjonale læreplandatabasen for grunnopplæringen). Se også standardens tillegg B,"Eksempel på bruk". http://grepwiki.udir.no/index.php?title=Grep_og_NS4180
    • Hvis læremiddelet krever pålogging, skal FEIDE være en påloggingsmulighet. https://www.feide.no/integrasjon-med-feide.

3.4 Frist for ferdigstillelse

  • Frist for ferdigstillelse er på 3 år etter tilskuddsbrevet er sendt.
  • Tilskuddsmottaker kan søke om utsatt frist for ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket dersom særlige grunner foreligger, inntil 2 år. Søknad skal begrunnes.

3.5 Endringer i forutsetninger for tilskuddet

  • Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan vil alltid regnes som en vesentlig endring.

3.6 Utbetalingsvilkår

  • Tilskuddet utbetales med 50 % etter anmodning når prosjektet/tiltaket starter, og 50 % når prosjektet er avsluttet og regnskap og rapport er godkjent av Sametinget.
  • Dersom søker tidligere har fått innvilget tilskudd fra Sametinget og vilkårene for tilskudd er misligholdt, vil det kunne medføre stans i utbetalinger inntil misligholdet er opphørt. 

4 Beregningsregler, definisjoner og EØS-reglement

4.1 Beregningsregler

  • Tilskuddet beregnes på grunnlag av begrunnet søknad og prosjektbeskrivelse.
  • I tilfeller hvor prosjektet og dets kostnadsoverslag tilsier at det er nødvendig med faste beregningsregler, kan tilskuddet beregnes etter beregningsregler for utvikling av læremidler, så langt det er mulig. Dette gjelder prosjekter der det skal utvikles manustekst som utgjør stor andel av produktet, eksempelvis trykte temahefter, bøker eller digitale læringsressurser.

4.2 Definisjoner

  • Med pedagogisk materiell menes verktøy som er utarbeidet spesielt for bruk i barnehagen. Det kan være trykt materiell som for eksempel leker, bøker, spill, puslespill og annet materiell som naturlig befinner seg i omgivelsene innenfor og utenfor barnehagen.
  • Pedagogisk materiell kan også være digitale læringsressurser, som feks ulike applikasjonerer/ medietyper med tekst, bilder, video, animasjoner og simuleringer. De ulike medietypene er valgt ut og satt sammen på en pedagogisk måte.
  • Med driftsbetingede kostnader menes: regnskaps- og revisjonshonorar, rentekostnader, gebyrer, andre finanskostnader, skatter og avgifter, strøm, kostnader til lokaler, forsikringer, pensjonskostnader, sosiale kostnader, andre personalkostnader, styrehonorar, kostnader til styre, bedriftsforsamlings- og generalforsamlingsmøter, avskrivinger og nedskrivinger.
  • Med sosiale kostnader menes: Personalgaver, kurs for arbeidstakere, fri kantine og andre lignende goder.

4.3 EØS-regler

  • Sametingets tilskuddsordninger må ligge innenfor rammene av EØS-avtalens regler om statsstøtte. Sametinget er, på lik linje med andre deler av stats-, kommunal- og fylkesforvaltningen, bundet av de bestemmelser EØS-avtalen har nedfelt om adgangen til å tildele offentlig støtte. 
  • Tilskuddet kan i enkelte tilfeller tildeles i henhold til EØS – avtalens regler om bagatellmessig støtte. Reglene om bagatellmessig støtte følger av forskrift av 14. november 2008 nr 1213. Ifølge disse reglene kan tilskuddsmottaker ikke motta bagatellmessig støtte på mer enn til sammen 200 000 Euro over et tidsrom på 3 regnskapsår. 
  • Før tilskuddet kan utbetales, må tilskuddsmottaker bekrefte overfor Sametinget at det ikke er mottatt bagatellmessig støtte fra andre kilder i utbetalingsåret eller de to foregående årene som sammen med støtte fra Sametinget i gjennomsnitt overstiger NOK 600 000. Ved eventuelle nye søknader om offentlig støtte (uansett støttekilde), har støttemottaker plikt til å opplyse om denne støtten. Opplysningsplikten gjelder i 3 regnskapsår fra tilbudstidspunktet. 
  • Dersom tilskuddet ikke er gitt i overensstemmelse med reglene eller mottaker ikke bruker tilskuddet til det formål tilskuddet er gitt til, kan ESA kan pålegge Sametinget å kreve tilskudd tilbake fra mottaker.   

5 Rapportering

5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse

  • Antall pedagogiske materiell utviklet på nord-, lule- og sørsamisk.
    • På hvilket/hvilke samiske språk er materiellet utviklet på?
    • Er det et grenseoverskridende materiell?
  • Type pedagogisk materiell og leker
    • Type materiell
    • Målgruppen for materiellet
    • Hvordan er materiellet tilpasset gjeldende rammeplan for barnehager?
  • Alle rapporteringer skal gjøres gjennom Sametingets tilskuddsportal. 

5.2 Rapportering regnskap

  • Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene gjennom Sametingets tilskuddsportal. 
  • Regnskapet for bruken av midlene skal vise alle kostnader og inntekter. Dette inkluderer andre eventuelle tilskudd og inntekter til prosjektet/tiltaket. I regnskapet skal det kun tas med kostnader og inntekter som er direkte knyttet til gjennomføring av prosjektet/tiltaket. 
  • Der det foreligger godkjent kostnadsoverslag, skal regnskapet skal være satt opp slik at det er sammenlignbart med kostnadsoverslaget. Ved vesentlige avvik mellom det godkjente kostnadsoverslaget og regnskapet så skal det kommenteres. 
    • Dersom de endelige kostnadene i regnskapet til prosjektet/tiltaket er mindre enn godkjent kostnadsoverslag i vedtaket, vil Sametinget avkorte tilskuddet tilsvarende. 
  • Regnskap over bruken av midlene bekreftes på følgende måte:
    • Tilskudd inntil kr 50 000 kan bekreftes med godkjent faktura og bankbekreftelse på at den er betalt.
    • Tilskudd over kr 50 000 bekreftes på følgende måte: Av statsautorisert regnskapsfører eller statsautorisert revisor.
  • Krav om revisjon gjelder ikke virksomheter som revideres av kommunerevisjonen og Riksrevisjonen.
  • For tilskuddsmottaker som er registrert i merverdiavgiftsregisteret skal regnskapet vise kostnader og inntekter eksklusive merverdiavgift. Dette gjelder ikke de som er fritatt eller unntatt fra beregning av merverdiavgift. 
  • Ved rapportering på eget arbeid kreves det underskrevne timelister. Disse timelistene fylles ut i Sametingets tilskuddsportal. 

5.3 Oppfølgning og evaluering

  • Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene. 
  • Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering. 

5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd

  • Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget. 
  • Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd. 
  • Sametinget vil trekke tilbake tilsagn om tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom: 
    • Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten. 
    • Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
    • Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tilskuddsbrevet.
    • Det er begjært oppløsning/oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
    • Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til. 
  • Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.

Dov leah gyhtjelassh?

Anna Kristine Skum Hætta
Faageåvtehke Maanagïerte
Epost
Telefon +47 78 48 42 57
Kathrine Anti
Voesteskonsulente Maanagïerte
Epost
Telefon +47 78 47 41 25