Søkere må logge inn via ID-porten.
Søknadsskjema for kommunale barnehager (krever innlogging)
Søknadsskjema for private barnehager (krever innlogging)
Prioriteringer
- Refusjon av foreldrebetaling.
Hvem kan søke
- Vedtektsfestede samiskspråklige barnehager og avdelinger utenfor regjeringens tiltakssone som har inngått utviklingsavtale med Sametinget.
Beregningsregler
For refusjon av foreldrebetaling:
- Tilskuddet gis på grunnlag av kommunens/barnehageeiers beregning av foreldrebetaling.
- Kommunen/barnehageeier gjør beregninger etter Forskrift om foreldrebetaling i barnehager.
Regelverket for ordningen
1 Mål, prioriteringer og kriterier for måloppnåelse
1.1 Mål for tilskuddsordningen
- Flere barn i samiske barnehager og samiske avdelinger får gratis samiskspråklig barnehageplass.
1.2 Prioriteringer
- Refusjon av foreldrebetaling.
1.3 Kriterier for måloppnåelse
- Antall samiske barn som får gratis samiskspråklig barnehageplass.
2 Søknadens form og innhold
2.1 Tilskuddsmottaker / Hvem kan søke
- Vedtektsfestede samiskspråklige barnehager og avdelinger utenfor regjeringens tiltakssone som har inngått utviklingsavtale med Sametinget.
2.2 Søknadsfrist
- Sametingsrådet fastsetter søknadsfrist.
- Søknader sendt etter søknadsfrist realitetsbehandles ikke.
2.3 Krav til søknaden
- Sametingets tilskuddsportal skal benyttes for innsending av søknad.
- Søknader som ikke oppfyller kriteriene for å kunne søke eller er utenfor prioriteringene for ordningen vil bli avvist.
- Søknaden skal være innenfor Sametingets priortingeringer for tilskuddsordningen.
- Den som underskriver søknaden, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
- Søker plikter alltid å gi Sametinget alle opplysninger som er nødvendige for å behandle søknaden.
- Søker skal legge ved beregning av foreldrebetaling etter forskrift om foreldrebetaling i barnehager.
3 Søknadsbehandling
3.1 Søknadsbehandling
Sametinget har myndighet til å gjøre selvstendige vurderinger av søknadens relevans knyttet til kriterier og prioriteringer for tilskuddsordningen, samt andre relevante hensyn.
Sametinget vil gjøre følgende vurderinger av prosjektet:
- Søknadene vurderes opp mot målet for tilskuddsordningen og de prioriteringer som gjelder for tilskuddsordningen.
- Søknad om refusjon vurderes etter kommunens/barnehageeiers beregning av foreldrebetaling.
I forbindelse med søknadsbehandlingen kan Sametinget:
- innhente kredittopplysninger om søkeren
- Manglende rapporteringer og forsinkelser av ferdigstillelse i tidligere tilskuddssaker vil bli vektlagt.
- Sametinget tar forbehold om at søknadssum og omfang av prosjekt kan justeres som del av vurderingen av totalrammen for tilskuddsmidler.
3.2 Avslag
Tilskuddsordningen er ikke rettighetsbasert. Søker har ikke krav på tilskudd selv om alle forutsetninger for å få tilskudd er oppfylt. Søknad om støtte kan i tillegg avslås når:
- Søknaden ikke oppfyller tildelingskriterier, prioriteringene og/eller målet for ordningen.
- Søknaden ikke kan prioriteres innenfor Sametingets økonomiske ramme.
- Søknaden mangler påkrevde opplysninger.
- Tidligere tildelinger er brukt i strid med forutsetningene, herunder om søker har unnlatt å sende inn rapporter, eller har sendt inn mangelfull rapport.
3.3 Behandlingstid
- Søkerbaserte ordninger skal behandles innen 3. måneder etter at søknaden er innkommet
- Sametinget kan ved behov spørre etter mer dokumentasjon, dette kan forlenge behandlingstiden.
3.4 Vedtak og aksept
- Tilskuddsmottaker skal innen 3 uker etter vedtaksdato sende inn aksept av vilkår for tilskudd via Sametingets tilskuddsportal. Dersom Sametinget ikke mottar aksept av vilkår, bortfaller tilskuddet uten ytterligere varsel.
- Den som bekrefter aksept av vilkår, må ha fullmakt til å forplikte foretaket/institusjonen.
3.5 Vilkår for tilskuddsmottaker
- Tilskuddsmottaker skal opplyse om at Sametinget har støttet prosjektet/tiltaket.
- Samme prosjekt/tiltak kan ikke motta tilskudd over flere av Sametingets tilskuddsordninger.
- Prosjekt/tiltak som har mottatt støtte fra Sametinget kan som en hovedregel ikke tildeles ytterligere tilskudd til samme formål. Unntak kan gjøres i visse tilfeller der særlige grunner foreligger.
- Tilskuddet skal brukes i samsvar med det formål og forutsetninger som fremgår av tildelingsbrevet.
- Endringer i grunnlaget for tilskuddet kan kun foretas etter forutgående skriftlig henvendelse til og samtykke fra Sametinget.
- Eventuelle samarbeidspartnere skal være kjent med vilkårene for tilskuddet.
3.6 Endringer i forutsetninger for tilskuddet
Tilskuddsmottakeren kan ikke foreta vesentlige endringer i det aktuelle prosjektet/tiltaket uten at dette er skriftlig forelagt for og godkjent av Sametinget. Endring av godkjent finansieringsplan og investeringsplan i tillegg til endret prioritering av oppgaver, vil alltid regnes som en vesentlig endring.
3.7 Utbetalingsvilkår
- Når vedtaket er akseptert kan tilskuddsmottaker be om utbetaling på 100 % av det innvilgende tilskuddet.
- Foreldreutbetalinger refunderes 2 ganger i året for kommunale barnehager og 4 ganger i året for private barnehager, på bakgrunn av beregning fra barnehageeier.
- Dersom søker tidligere har fått innvilget tilskudd fra Sametinget og vilkårene for tilskudd er misligholdt, vil det kunne medføre stans i utbetalinger inntil misligholdet er opphørt.
4 Beregningsregler og definisjoner
4.1 Beregningsregler
For refusjon av foreldrebetaling:
- Tilskuddet gis på grunnlag av kommunens/barnehageeiers beregning av foreldrebetaling.
- Kommunen/barnehageeier gjør beregninger etter Forskrift om foreldrebetaling i barnehager.
4.2 Definisjoner
Barnehager som har inngått avtale med Sametinget:
- Samisk barnehage: En barnehage som har vedtektsfestet at innholdet i barnehagen bygger på samisk språk og kultur. Barnehagen skal styrke barns identitet som samer ved å fremme, bruke og utvikle samisk språk og kultur. Barnehagen ledes av samiskspråklig pedagogisk personale. Ansatte i barnehagen er samiskspråklige, og driftsspråket er samisk.
- Samisk avdeling i en annen barnehage: Avdeling som har vedtektsfestet at innholdet bygger på samisk språk og kultur. Barnehagen skal styrke barns identitet som samer ved å fremme, bruke og utvikle samisk språk og kultur. Ansatte i avdelingen er samiskspråklige, og driftsspråket er samisk.
5 Rapportering og evaluering
5.1 Rapportering i henhold til måloppnåelse
- Antall barn som har fått gratis samiskspråklig barnehageplass, dette gjøres i søknadsskjemaet.
5.2 Rapportering regnskap
- Tilskuddsmottaker skal rapportere om bruken av midlene gjennom Sametingets tilskuddsportal, rapportering i henhold til regnskapet skjer i søknadsskjemaet.
5.3 Oppfølgning og evaluering
- Sametinget kan iverksette kontroll hvorvidt midlene nyttes etter forutsetningene.
- Sametinget kan be om ytterlige opplysninger. Dette gjelder opplysninger som skal brukes i statistikk og annen rapportering og evaluering av tilskuddsordningen.
5.4 Tilbakebetaling og annullering av tilskudd
- Ved ferdigstillelse av prosjektet/tiltaket skal ubenyttede tilskuddsmidler tilbakebetales til Sametinget.
- Sametinget krever tilbakebetaling av for mye utbetalt tilskudd.
- Sametinget vil trekke tilbake tilsagn om tilskudd, holde tilbake tilskudd eller kreve tilbakebetaling av utbetalte tilskudd dersom:
- Tilskuddsmottakeren har brutt opplysningsplikten.
- Tilskuddsmottaker har brutt bestemmelsene i dette regelverket.
- Tilskuddet ikke benyttes i henhold til formålet med tildeling og vilkårene fastsatt i tildelingsbrevet.
- Det er begjært oppløsning/oppbud, fremsatt konkursbegjæring, åpnet private eller offentlige gjeldsforhandlinger hos tilskuddsmottaker eller tilskuddsmottaker innstiller sine betalinger.
- Tilskuddsmottaker har solgt investeringen sin innen fem år. Dette gjelder de investeringene som Sametinget har gitt tilskudd til.
- Dersom mottaker ikke betaler tilbake, kan Sametinget iverksette rettslige skritt for å få utbetalt tilgodehavende. Dersom tilbakebetaling ikke skjer innen den frist som blir gitt, kreves forsinkelsesrenter i tillegg, jf. lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling m.m.